آیا شارژ تیوب لیزر های co2 ممکن است؟ این سوالی است که فکر بسیاری از افرادی که با دستگاه های لیزر سرو کار دارند رو مشغول کرده است. در جواب باید بگویم بله ممکن است.

برخلاف ادعای برخی افراد نا آگاه که می گویند کاتالیزور تیوب لیزرها بعد از سپری شدن طول عمر تیوب از کار می افتد باید گفت به هیچ عنوان اینطور نیست.

طول عمر کاتالیزور:

جنس کاتالیزور داخل تیوب لیزرها از ذرات ریز طلا می باشد که به صورت جزیره ای در داخل لوله تیوب لیزر لایه نشانی شده است این ذرات همان طور که از اسم کاتالیزور مشخص است به هیچ عنوان در واکنش شیمیایی شرکت مستقیم ندارد و از بین نمی رود در واقع این ذرات طلا فقط عمل ترکیب مجدد مولکول های شکسته co2 را که به اکسیژن و co  تبدیل شده است را به مولکول جدید co2  تسریع می کند که این امر باعث پایداری بیشتر توان خروجی تیوب لیزر و افزایش طول عمر تیوب لیزر می شود.

مطالب ذکر شده یک ادعای حاصل از تفکرات ذهنی نیست مثل بعضی از مطالب که در برخی از سایت ها نوشته شده است ، بلکه حاصل آزمایش مهندسان شرکت الماس صنعت با نمونه برداری از ذرات داخل لوله تیوب لیزر می باشد. در تصاویری که در ذیل برای شما قرار دادیم ذرات طلا را می بینید که تصاویر آن توسط میکروسکوپ الکترونی از لوله داخلی یک تیوب لیزر با طول عمر بیشتر از ۱۰۰۰۰ ساعت کار گرفته شده است. و همچنین با شارژ صدها تیوب لیزر که دارای آینه های سالم بوده اند که طول عمری مشابه تیوب لیزر نو را داشته اند به شما این تضمین را می دهیم که شارژ تیوب لیزرها کاملا ممکن و عملی می باشد.

در رابطه با آینه تیوب لیزر باید مطالبی رو بگویم من در یکی از سایت ها دیدم که این مطلب را گذاشته بود  (دومین پارامتر تیوب لیزر CO2، آینه های ابتدا و انتهای آن می باشد که آینه لیزر انتها، از نوع فلزی از خانواده MO و آینه 95 درصدی جلوی تیوب، از نوع ژرمانیوم می باشد. این آینه ها به طور دائم فوتون ها را در سرتاسر تیوب دستگاه لیزر به حرکت در می آورند. عمر این آینه ها بعد از کارکردی تا حداکثر ده هزار ساعت، دچار فرسایش شدید می شود و در صورت شارژ مجدد تیوب و عدم تعویض آینه ها، عملا بدون بازدهی خواهد بود) در اینجا باید بگویم که جنس آینه جلوی تیوب لیزر یا در اصطلاح فنی output coopler به هیچ عنوان از ژرمانیوم نیست بلکه از کریستال روی که توسط یک فلز مانند نقره یا طلا با ضخامت مشخص لایه نشانی شده است در واقع اگر آینه خروجی تیوب لیزر از جنس ژرمانیوم باشد به هیچ عنوان نوری در خروجی تیوب لیزر نداریم چون ژرمانیوم هیچ نوری را از خود عبور نمی دهد و دومین مورد میزان بازتاب این آینه در تیوب های شرکت رسی که در بالا ذکر شده ۹۵ درصد می باشد . این هم مطلبی اشتباه است . در واقع هیچ آینه در تیوب لیزر های co2 بیشتر از ۷۰ درصد نیست، آن هم در کاربرد های خاص، من فکر میکنم این عدد مربوط به end mirror در تیوب لیزر ها باشد که اون هم حدود ۹۹.۹ درصد یا حتی بیشتر می باشد.

فرسایش آینه ها:

البته مطلب مربوط به فرسایش آینه ها  تا حدی درست است، نه به شکلی که بیان شده است. آینه انتهای تیوب لیزر جایی که از آن نور خارج نمی شود یک آینه با ضریب بازتاب حدود ۱۰۰ درصد است و تقریبا هیچ توانی را جذب نمی کند و دارای طول عمری بسیار بیشتر از طول عمر خود تیوب لیزر است حداقل ۲.۵ برابر طول عمر خود تیوب لیزر این امریست که حتی کوچکترین سازنده های تیوب لیزر در زمان طراحی رعایت می کنند چه برسد به شرکت های بزرگ سازنده تیوب لیزر مانند رسی ، در واقع اینطور نیست که با اتمام طول عمر بلافاصله آینه خراب شود. اما در مورد آینه خروجی تیوب لیزر که از جنس سلنید روی یا همان کریستال روی می باشد که توسط یک لایه نازک فلز در سطح داخلی پوشانده شده است بیشتر عوامل فیزیکی مانند خط و خش یا کثیف شدن آن باعث خرابی می شود تا طول عمر خود آینه، در واقع اگر آینه خروجی تیوب لیزر به صورت ظاهری دارای خط و خش نباشد و هم چنین لایه نشانی آن آسیب ندیده باشد آینه سالم است و تیوب قابل شارژ می باشد، و حتی در صورت خراب بودن آینه امکان تعویض آینه نیز وجود دارد.

در پایان این را اضافه کنم که شرکت الماس صنعت شارژ تیوب لیزر را در راستای کار خود قرار داد که مردم عزیز کشورمان نیاز به پرداخت هزینه سنگین خرید تیوب نباشند، و مانع خروج ارز شود. و با عنایت و لطف خدا در آینده نزدیک شاهد افتتاح اولین خط تولید صنعتی تیوب لیزر co2 شرکت الماس صنعت خواهید بود.

 

 

 

چيلر ليزر چیست