انتقال از یک اقتصاد کشاورزی به یک اقتصاد صنعتی بیش از یک قرن در ایالات متحده آمریکا طول کشید ، اما این توسعه طولانی مدت نخستین مرحله خود را از دهه 1790 تا دهه 1830 آغاز کرد. انقلاب صنعتی در اواسط قرن 18ام در انگلیس آغاز شده بود ، اما مستعمرات آمریکایی به دلیل فراوانی زمین و کمبود نیروی کار در دنیای جدید که بخشی از علاقه به تولید ماشینهای گران قیمت را کاهش می داد ، تا حدودی از کشور مادر خود عقب مانده بودند. با این حال ، با تغییر تولید دستی و فرآورده های ساخته شده از ماشین آلات ، دوره جدیدی از تجربه بشر آغاز شد که افزایش بهره وری، استاندارد زندگی بسیار بالاتری را نسبت به آنچه که در جهان پیش از تولید شناخته شده بود ، ایجاد کرد.

شروع انقلاب صنعتی آمریکا اغلب به ساموئل اسلاتر تعلق دارد که اولین کارخانه صنعتی را در ایالات متحده در سال 1790 با طرحی که از یک مدل انگلیسی وام گرفته شد افتتاح کرد. فناوری Pirate pirate سرعت سرعت نخ نخ را به نخ ریخته است. در حالی که او یک فناوری جدید حیاتی را به ایالات متحده معرفی کرد ، تصرف اقتصادی انقلاب صنعتی قبل از آنکه زندگی آمریکایی را دگرگون کند ، به چندین عنصر دیگر نیز نیاز داشت.

فرماندار نیویورک ، دی ویت کلینتون ، یک سطل دریاچه اری را به اقیانوس اطلس می ریزد تا نشانگر افتتاح کانال اری در پاییز سال 1825 باشد.
کلید اصلی دیگر برای تغییر سریع اقتصاد در اوایل انقلاب صنعتی استراتژی های جدید سازمانی برای افزایش بهره وری بود. این کار با “سیستم خارج از خانه” آغاز شده بود که به موجب آن قسمتهای کوچکی از یک فرایند تولید بزرگتر در خانه های متعدد شخصی انجام می شد. این اصلاحات سازمانی مخصوصاً برای ساخت کفش و چکمه بسیار مهم بود. با این حال ، پیشرفت اصلی سازمان انقلاب صنعتی “سیستم کارخانه” بود که کار در یک مقیاس بزرگ و در یک مکان واحد متمرکز انجام شد. در میان مبتکران اولیه این رویکرد ، گروهی از بازرگانان موسوم به BOSTON ASSOCIATES وجود داشتند که هزاران دختر از مزرعه نیو انگلستان را برای کار با ماشین های خود در کارخانه های جدید خود جذب می کردند.

معروف ترین شهرهای آسیاب کنترل شده LOWELL ، MASSACHUSETTS بود که در سال 1823 افتتاح شد. استفاده از کارگران زن کارخانه مزایایی هم برای کارفرما و هم برای کارمندان به همراه داشت. همکاران بوستون کار زنان را ترجیح می دهند زیرا آنها به دختران جوان تر کمتر از مردان  پول می پردازند. این زنان کارگر ، که اغلب “دختران LOWELL” نامیده می شوند ، از تجربه یک نوع جدید از استقلال در خارج از مزرعه سنتی خانوادگی تحت سلطه مردان بهره مند شده اند.

ظهور WAGE LABOR در قلب انقلاب صنعتی نیز از افراد زحمتکش به روشهای جدید سوءاستفاده کرده است. اولین اعتصاب در بین کارگران نساجی که در اعتراض به دستمزد و شرایط کارخانه اعتراض کردند ، در سال 1824 رخ داد و حتی کارخانه های مدل Lowell در دهه 1830 با STRIKES بزرگی روبرو شدند.

افزایش چشمگیر تولید ، مانند آن در کارخانه های نساجی در نیو انگلستان ، بخش های اصلی انقلاب صنعتی بود ، اما برای تأثیر گسترده حداقل به دو عنصر دیگر احتیاج داشت. اول ، یک سیستم اعتباری گسترده برای کمک به کارآفرینان در تأمین سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری های جدید در مقیاس بزرگ و پرخطر ، لازم بود. دوم ، یک سیستم حمل و نقل بهبود یافته برای مواد RAW برای دستیابی به کارخانه ها و کالاهای تولیدی برای دستیابی به مصرف کنندگان بسیار مهم بود. دولت های ایالتی نقش مهمی در ترغیب هر دو مؤسسه جدید بانکی و یک شبکه حمل و نقل بسیار فزاینده ایفا کردند. این توسعه اخیر اغلب به دلیل اهمیت اصلی ایجاد راههای کارآمدتر برای حمل و نقل مردم ، مواد اولیه و کالاهای نهایی ، “بازاریابی ” خوانده می شود.

الكساندر هامیلتون بانك آمریكا در سال 1791 منشور ویژه ای ویژه ملی را از كنگره آمریكا دریافت كرد. این موفقیت بسیار خوبی بود و منجر به افتتاح دفاتر شعبه در هشت شهر بزرگ تا سال 1805 شد. در نتیجه ، رئیس جمهور مادیسون منشور بانک را برای تمدید در سال 1811 ارائه نکرد. کلید حمایت قانونی و دولتی برای توسعه اقتصادی در اوایل قرن 19 ، سرانجام در سطح دولت و نه در سطح ملی قرار گرفت. با بسته شدن بانک ملی ، دولت های ایالتی با ایجاد بیش از 200 بانک دولتی دارای مجوز در طی پنج سال پاسخ دادند. در حقیقت ، این گسترش سریع اعتبار و فعالیتهای غالباً کنترل نشده بانکها به تشدید یک جمع آوری اقتصادی در سال 1819 کمک کردند که باعث رکود 6 ساله شد. پویایی اقتصاد سرمایه داری گسترش سریع ایجاد می کند که همچنین با ریسک های زیادی همراه است که شامل دوره های عادی رکودهای شدید اقتصادی است.

استفاده از منشور دولتی برای ارائه مزایای ویژه برای یک شرکت خصوصی یک نوآوری مهم و بحث برانگیز در جمهوریخواه آمریکا بود. به نظر می رسید ایده اعطای امتیازات ویژه به برخی از افراد با برابری آرمانی جمهوریخواهانه در برابر قانون مغایرت داشت. حتی بیشتر از طریق گسترش سریع موسسات بانکی ، حمایت دولت از حمل و نقل داخلی بهبود یافته است