ux مخفف عبارت User Experience به معنای تجربه کاربر می باشد (یعنی میزان رضایت کاربر از کاربردی بودن سایت را بررسی میکند) و راحتی کاربر و ایجاد رضایت کاربر در کار کردن با سایت را UX می گوییم. در نتیجه می توان گفت: حس خوب یا بدی را که کاربران از سایت شما میگیرند را UX به آنها منتقل می کند.

در طراحی سایت دو کلمه ui , ux کاربرد زیادی دارند و به همین دلیل است که عنوان شغلی بعضی از کسانی که کار طراحی وب سایت انجام میدهند UX Designer و برخی دیگر UI Designer می باشد.

UX و UI تفاوت هایی نیز دارند که در مقاله تفاوت UX و UI در این باره صحبت کرده ایم و پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این موضوع و متوجه شدن تفاوت های این دو حتما این مقاله را بخوانید.

اهمیت ux چیست؟

اهمیت UX در چیست؟ UX از جمله مواردی می باشد که بر سئو تاثیر گذار است (بله به شدت هم تاثیر گذار است) زیرا گوگل به شدت به عکس العمل و رفتار کاربران در سایت واکنش نشان می دهد و می تواند این را تشخیص دهد که سایت چقدر برای افرادی که از آن استفاده می کنند مفید بوده و به سایت های خوب که کاربران در آن تجربه خوبی بدست آورده اند را جایگاه بهتری در نتایج گوگل بدهد و خود این موضوع یکی از روش های قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل است.

یک نکته را نیز در نظر داشته باشید که UX تجربه کارِ کاربر روی سایت می باشد و ظاهر وب سایت در اینجا خیلی اولویت نیست و عملکرد سایت اهمیت بیشتری دارد. ux تاثیر بسزایی در به یاد ماندن سایت در ذهن مخاطب دارد، چرا که مخاطب متوجه سایت خوب و به درد بخور می شود و قطعا سایت بد را هم از یاد می برد و یا به ذهن می سپارد که سایت بدی بوده.

پس نتیجه گرفتیم:

ux تاثیر مستقیم روی سئوی سایت دارد

اگر میخواهید در سئو سایت خود موفق شوید، حتما به ux سایت خود اهمیت زیادی دهید چرا که گوگل یکی از وظایف خود را این می داند که سایت های کاربردی را از سایت های غیر کاربر پسند و به نوعی کمتر کاربر پسند جدا کند و حجم بیشتری از نتایج جستجو را به سایت های کاربردی تر دهد. در مقاله تاثیر ux در سئو سایت به طور دقیق تر به این موضوع پرداخته ایم.

طراحی تجربه کاربری UX

سئوالی که ممکن است در ابتدای کار در موضوع ux برایتان بوجود بیاید این است که چرا به UX نیاز داریم و از کجا شروع کنیم تا به کاربران سایت خود، طراحی خوب و تجربه کاربری مناسب بدیم، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

مراحل شروع به ایجاد یک سایت با UX مناسب

  • تحقیق و پژوهش در مورد نیازهای مخاطبین یک سایت
  • شخصیت کاربران سایت را در نظر بگیرید و تجسم کنید که به چه چیزی نیاز دارند
  • ساخت مسیر کاربر از ابتدای ورود تا اینکه چطور به خدمات یا خرید از سایت می رسد
  •  ساخت وایرفریم و پروتوتایپ که به کاربر سایت خط درست بدهد
  • طراحی رابط کاربری و تحویل به توسعه دهنده
  • تحلیل و بررسی – آزمون و خطا برای کل سایت و بخش های گوناگون که در منو و یا ساید بار های سایت قرار دارد.

برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل میبایست از تکنیک های سئو استفاده کنید اما پس از موفقیت در سئو نیاز دارید که حتما در طراحی سایت خود از ابزارهای برتر  ux و ui در طراحی سایت استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب تری برسید و مخاطبین را جذب خود نمایید در غیر اینصورت bounce بالایی خواهید داشتید و این به معنای بی نتیجه ماندن تلاش های شما در سئو هم می باشد. در نتیجه از UI برای ظاهر بهتر سایت خود مانند سایت های شکیل و زیبایی که طراحی آنها شما را جذب خود می کنند استفاده کنید و از ux برای اینکه تجربه کاری خوبی به کابران سایت خود بدهید مانند سئو سایت ویکی پدیا عمل نمایید.. ساده اما به شدت کاربردی.

اگر سایت شما ux خوبی نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد.

اگر سایت شما ux داشته باشد، می تواند در مسیر پیشرفت قرار داشته باشد.

مسئولیت های یک طراح UX

مسئولیت های یک طراح UX می تواند به طور چشمگیری از شرکت به شرکت دیگر و حتی گاهی از پروژه به پروژه دیگر در یک شرکت متفاوت باشد. علیرغم تنوع نقش ارائه شده، برخی از کارکردهای کلی وجود دارد که از یک طراح UX انتظار می رود بدون توجه به شرکتی که در آن مشغول کار هستند، انجام دهد.

 6 وظیفه یک طراح ux

۱)تحقیقات محصول

تحقیقات مربوط به محصول (که به طور طبیعی شامل تحقیقات کاربر و بازار است) نقطه شروع هر طراح UX برای یک پروژه طراحی UX است. این پایه و اساس را برای یک طراحی کاربردی تر فراهم می کند زیرا به طراحان این امکان را می دهد که از فرضیات خودداری کنند و تصمیمات اجرایی محور بگیرند

۲)ایجاد شخصیت و سناریو

براساس نتایج تحقیق در مورد محصول، مرحله بعدی برای یک طراح UX شناسایی گروه های اصلی کاربر و ایجاد personas نماینده است. شخصیت یک هویت ساختگی است که منعکس کننده یکی از گروه های کاربری است که آنها برای آنها طراحی می کنند.

Personas کاربرانی که می خواهند نیستند بلکه کاربرانی هستند که در واقع آنها وجود دارند. و در حالی که شخصیت ها داستانی هستند باید نماینده منتخب مخاطب واقعی و رفتارهای آنها باشند. هدف از ایجاد personas بازتاب الگویی است که آنها در کاربران خود (یا کاربران آینده نگر) شناسایی کرده اند.

هنگامی که یک طراح UX شخصیتها را شناسایی کرده است ، می توانند سناریوها را بنویسند. یک سناریو روایتی است که “روزی در زندگی” یکی از افراد آنها را توصیف می کند، از جمله اینکه چگونه وب سایت یا برنامه آنها متناسب با زندگی کاربر قرار می گیرد. این که آیا آنها یک برنامه یا یک وب سایت طراحی می کنید و این محصول جدید است یا طراحی مجدد یک محصول موجود، مهم است که در تمام تعاملاتی که کاربر ممکن است هنگام تعامل با محصول خود انجام دهد، فکر کنید.

3)معماری اطلاعات (IA)

هنگامی که یک طراح UX تحقیقاتی را انجام داده و افراد را خلق کرده است، وقت آن است که معماری اطلاعات را تعریف کنید. معماری اطلاعات ایجاد یک ساختار برای یک وب سایت، برنامه یا محصول دیگر است که به کاربران امکان می دهد درک کنند که در کجا هستند و اطلاعات مورد نظرشان در ارتباط با موقعیت فعلی آنها است. معماری اطلاعات منجر به ایجاد ناوبری، سلسله مراتب و طبقه بندی می شود. به عنوان مثال، هنگامی که یک طراح UX یک منوی سطح بالا را ترسیم می کند تا به کاربران در درک محل زندگی در یک سایت کمک کند، وی در حال تمرین معماری اطلاعات است.

4)ایجاد Wireframes

پس از مشخص شدن IA ، زمان آن رسیده است که برای ایجاد سیم های سیم کارت استفاده کنید . قاب یک کالای قابل تحویل طراحی مشهورترین با یک طراح UX همراه است. اصولاً، یک سیم فریم یک نمایش وفاداری کم از یک طرح است. Wireframe ها باید هر صفحه یا گامی را که کاربر ممکن است هنگام تعامل با یک محصول انجام دهد، نشان دهند.

۵)نمونه سازی

بسیاری از افراد از اصطلاحهای “wireframe” و ” prototype ” قابل تعویض استفاده می کنند، اما تفاوت قابل توجهی بین دو تحویل طراحی وجود دارد – آنها متفاوت به نظر می رسند، چیزهای مختلفی را برقرار می کنند و اهداف مختلفی را ارائه می دهند. در حالی که ویندوزها شبیه به طرح های معماری هستند (به عنوان مثال یک طرح ساختمان)، نمونه اولیه یک نمایش وفاداری متوسط ​​تا بالا از محصول نهایی است.

۶) تست محصول

آزمایش به طراحان UX کمک می کند تا بدانند که کاربران در تعامل با یک محصول چه مشکلی را تجربه می کنند. یكی از متداول ترین روشهایی كه یك طراح UX می تواند آزمایش محصول را انجام دهد، انجام آزمایشات كاربری شخصی برای مشاهده رفتار شخص است. جمع آوری و تحلیل بازخورد لفظی و غیر کلامی از کاربر ، به طراحان UX کمک می کند تا تجربه کاربری بهتری را ایجاد کنند. نه اینکه بگوییم حضور در همان اتاق در حالی که کسی در تلاش برای استفاده از محصول شما است محرک قدرتمندی برای ایجاد همدلی با کاربران است.

طراحی UX فرایندی بی پایان است

طراحی UX فرآیندی از تکرار ثابت است. کار یک طراح UX با عرضه محصول متوقف نمی شود، در واقع طراحان UX همچنان می آموزند که به روزرسانی های آینده را هدایت می کنند. آنها بهترین محصول ممکن را عرضه می کنند و همیشه آماده یادگیری و رشد هستند.

در حالی که نقش طراح UX پیچیده، چالش برانگیز و چند وجهی است، طراحی UX واقعا شغلی جذاب و رضایت بخش است که می تواند شما را از جهات مختلفی سوق دهد.

اگر شما به عنوان یک طراح سایت فعالیت داری باید بدونی که برای جلب نظر کاربران به سمت سایت باید تمام احساس اونارو در زمان تعامل با سایت خودتون رو درنظر بگیرید و بفهمید در کجا به چه چیزی نیاز دارند.

یعنی شما باید به مواردی بیشتر از خلق زیبایی برای طراحی محیط توجه کنی بهترین کار اینه که خودتو به جای کاربر بزاری و تموم هیجان فرد رو در زمانی که برای اولین بار وارد سایت میشه یا محصولی را خریداری می کنه رو تجسم کنی در این حالت  شما می تونی وب سایت رو به شیوه کارپسند طراحی کنی و باعث بشی که کاربر به راحتی به خواسته خودش برسه و لذت ببره.

پس نتیجه می گیریم که UX به میزان تجربه کاربری درباره استفاده از یک محصول، بازدید از سایت یا خرید هر کالا یا هر چیزی که برای اولین بار با آن مواجهه می شویم گفته میشود، به عبارتی دیگر، به احساس و هیجان هر کاربر در مورد هر محصولی UX میگوییم.