مدارهای الکترونیک برای مبتدیان

تمام اطلاعات منتشر شده ي اینجا براي مدارهای الکترونیکی ممکن است برای سرگرمي، دانشجویان ، متخصصان ، مهندسین و غیره مفید باشد.

یک مدار الکترونیکی ممکن است به عنوان مجموعه ای از عناصر الکترونیکی تعریف شود که عملکرد مشخصی را انجام می دهند. مدار الکتريكي، شامل اجزای الکترونیکی فعال و غیرفعال مانند خازن ، مقاومت ، ترانزیستور ، دیودها ، لوله های خلاء و غیره است.

یک مدار الکتریکی باید حداقل یک مؤلفه الکترونیکی داشته باشد که ولتاژ یا جریان موجود در مدار را دستکاری کند.

بنابراین می توان گفت که یک مدار الکترونیکی مسیری بسته است که با اتصال قطعات الکترونیکی ایجاد می شود که از طریق آن می توان جریان الکتریکی را جریان داد. مدارهای الکترونیکی ممکن است با استفاده از هر روشي ساخته شوند.

انواع مدارهای الکترونیکی

مدارهای الکترونیکی به عنوان مدارهای آنالوگ ، مدار دیجیتال و مدار سیگنال مختلط (ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال) طبقه بندی می شوند.

حال ، اجازه دهید هر یک از این موارد را با جزئیات بررسي کنیم:

1. مدارهای آنالوگ

مدارهای الکترونیکی آنالوگ آنهایی هستند که در آنها سیگنال ها به طور مداوم با زمان متفاوت می شوند تا بتوانند با اطلاعات ارائه شده مطابقت داشته باشند. تجهیزات الکترونیکی مانند آمپلی فایر ولتاژ ، آمپلی فایر برق ، تنظیم مدار ، رادیو و تلویزیون عمدتاً آنالوگ هستند. واحدهای اصلی مدارهای آنالوگ، منفعل (مقاومت ، خازن ، سلف و ممیزیور) و فعال هستند.

 

2. مدار دیجیتال

در مدارهای دیجیتال ، سیگنالهای برقی مقادیر گسسته ای را که وابسته به زمان نیست ، نشان می دهند تا مقادیر منطقی و عددی را نشان دهند. این مقادیر نشان دهنده اطلاعاتی است که پردازش می شود. ترانزیستور یکی از اصلی ترین اجزای مورد استفاده در مدارهای دیجیتال است.

3. مدارهای سیگنال مختلط

مدارهای سیگنال مختلط، مدارهای ترکیبی نيز نامیده می شوند. آنها حاوی عناصر مدارهای آنالوگ و دیجیتال هستند. نمونه هایی از مدارهای سیگنال مختلط عبارتند از: مقایسه کننده ، تایمر ، PLL ، ADC (مبدل آنالوگ به دیجیتال) و DAC (مبدل های دیجیتال به آنالوگ).