مهندسی معکوس چیست؟

مهندسی معکوس ، که گاهی اوقات مهندسی برگشت نامیده می شود ، فرایندی است که در آن نرم افزار ، ماشین آلات ، هواپیما ، سازه های معماری و سایر محصولات برای استخراج اطلاعات طراحی، تجزیه می شوند. غالباً ، مهندسی معکوس مستلزم تجزیه ساختارهای جداگانه محصولات بزرگتر است. فرآیند مهندسی معکوس شما را قادر می سازد تا تعیین کنید که چگونه یک قسمت به گونه ای طراحی شده است که بتوانید آن را دوباره بسازید. شرکت ها معمولاً هنگام خرید یک بخش جایگزینی از تولید کننده تجهیزات اصلی (OEM) از این رویکرد استفاده نمی کنند.

این فرآیند مهندسی معکوس نامگذاری شده است زیرا این امر مستلزم کار به عقب از طریق فرایند طراحی اصلی است. با این حال ، شما اغلب دانش محدودی در ایجاد محصول دارید. بنابراین ، چالش این است که با جدا کردن محصول به صورت قطعه یا لایه به لایه ، دانش درستی در مورد طرح اصلی بدست آورید.

شرکتها غالباً از مهندسی معکوس روی قطعات الکترونیکی قدیمی مانند تابلوهای مدار چاپی قطع شده (PCB) و کارتهای اتصال استفاده می کنند. غالباً ، محصولات مورد نظر از تولیدکنندگانی حاصل می شوند که از آن زمان کار خود را ترک نکرده اند. اگر سازنده هنوز مشغول کار است ، ممکن است دیگر این قسمت را ارائه ندهند. بنگاهها غالباً به دلیل استمرار ، مهندسی معکوس قطعات الکترونیک قدیمی را انجام می دهند.

اگر یک قطعه قدیمی از تجهیزات رایانه ای دارای عملکردهایی است که در پی تغییرات بعدی در فناوری از بین رفته  ، مهندسی معکوس به تولید کنندگان امکان می دهد این فرمول ها را دوباره کشف و به روز کنند. مهندسی معکوس همچنین شما را قادر می سازد تا قطعاتی را ایجاد کنید که قطعات جدید و قدیمی را مورد استفاده قرار دهد و به کاربران تجهیزات قدیمی اجازه می دهد دستگاه های خود را به تجهیزات محاسباتی مدرن متصل کنند.

در برخی موارد ، تنها راه بدست آوردن طراحی یک محصول اصلی از طریق مهندسی معکوس است. با برخی محصولات قدیمی تر که 20 سال یا بیشتر تولید نشده اند ، نقشه های اصلی 2D دیگر موجود نیست. اغلب ، هیچ راهی برای تماس با تولید کننده اصلی وجود نخواهد داشت ، زیرا ممکن است این شرکت دیگر درگیر تجارت نباشد.

شرکت ها گاهی اوقات از مهندسی معکوس استفاده می کنند تا داده های طراحی شده را در محصولات طولانی مدت خود تولید کنند. به عنوان مثال ، یک شرکت کوچک که بیش از 40 سال در مشاغل مشغول به فعالیت است ، ممکن است قبل از روزهای طراحی به کمک رایانه و ذخیره سازی دیجیتال ، محصولات بیشماری تولید کند. در نتیجه ، این محصولات قدیمی ممکن است مبتنی بر طرح های کاغذی طولانی از دست رفته باشد. از طریق مهندسی معکوس ، شرکت ها می توانند طرح های از دست رفته خود را بازیابی کنند و بایگانی از میراث محصول خود ایجاد کنند.

حتی اگر این شرکت هنوز هم دارای طرح های کاغذی خود باشد ، ممکن است بخواهند نسخه دیجیتالی از آنها ایجاد کنند تا برنامه ها برای دستیابی و استفاده از آنها راحت تر باشد. این شرکت می تواند از تکنیک های خاص مهندسی معکوس برای ایجاد این پرونده طراحی دیجیتال استفاده کند.

در میان متخصصان ترمیم خودکار ، مهندسی معکوس گاهی اوقات برای بازآفرینی طراحی موتورها و قطعات بدنه اتومبیل برای وسایل نقلیه قدیمی استفاده می شود. استفاده از مهندسي معكوس براي بازسازي موتورها و يا بازآفريني قطعات، مي تواند باعث شود كه خودروها از دهه 1920 تا دهه 1950 مجددا قابل رانش باشند. با استفاده از مهندسی معکوس ، شما می توانید یک وسیله نقلیه کلاسیک را به زندگی برگردانید و بدون تغییر در طراحی سیستم های خودرو ، آن را کاملاً کاربردی کنید.