مزایا و مضرات انرژی خورشیدی چیست؟

آیا می دانید تابش انرژی خورشید به مدت یک ساعت به زمین می تواند نیازهای انرژی جهانی را برای یک سال تأمین کند؟ بدون شک خورشید منبع انرژی قدرتمندی است و حتی اگرچه ما قادر به جمع آوری بخشی از این انرژی نیستیم ، اما بهره برداری از این نیرو با نصب پنل های خورشیدی می تواند تفاوت چشمگیری در این سیاره ایجاد کند.

بنابراین ، وقتی به بحث در مورد انرژی تجدیدپذیر خورشیدی  می پردازیم ، به موضوعی پر طرفدار تبدیل می شود. در حالی که به دلیل گران بودن یا ناکارآمد بودن بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است ، ولی در حال حاضر انرژی خورشیدی بسیار سودمند است – نه تنها برای محیط زیست بلکه برای اقتصاد خصوصی.

این فناوری در سالهای گذشته به طرز چشمگیری بهبود یافته است و با سیستمهای ذخیره باتری خورشیدی تکمیل شده و خورشیدی را به منبع قابل توجه و کارآمد در بین انرژی های پاک، تبدیل کرده است.

با این حال ، هیچ چیز عالی نیست ، و انرژی خورشیدی نیز نمی تواند یک استثنا باشد. GreenMatch مزایا و معایب اصلی انرژی خورشیدی را در نکات زیر بیان کرده است:

مزایای انرژی خورشیدی

1. منبع انرژی تجدید پذیر

از بین تمام مزایای پنل های خورشیدی ، مهمترین چیز این است که انرژی خورشیدی یک منبع انرژی تجدید پذیر است. در همه مناطق دنیا قابل مهار است و هر روز در دسترس است. برخلاف برخی دیگر از منابع انرژی ، انرژی خورشیدی تمام نمی شود. انرژی خورشیدی تا زمانی که خورشید داشته باشیم قابل دسترسی خواهد بود ، بنابراین نور خورشید حداقل 5 میلیارد سال در دسترس ما خواهد بود،اگر طبق گفته دانشمندان خورشید در حال مرگ باشد.

2. صورتحساب برق را کاهش می دهد

از آنجا که بخشی از نیازهای انرژی خود را با برقی که منظومه شمسی شما ایجاد کرده است ، برآورده می کنید ، صورتحساب انرژی شما کاهش می یابد. میزان صرفه جویی در صورتحساب شما به اندازه منظومه شمسی و مصرف برق یا گرما بستگی دارد. علاوه بر این ، در پرداخت قبض برق نه تنها صرفه جویی می کنید ، بلکه امکان دریافت مبلغی برای انرژی مازاد صادر شده به شبکه را نیز دریافت خواهید کرد. اگر بیشتر از مقدار مصرف برق تولید می کنید (با توجه به اینکه سیستم پنل خورشیدی شما به شبکه وصل شده است).

3. برنامه های متنوع

انرژی خورشیدی می تواند برای مقاصد متنوع استفاده شود. می توانید برق (فتوولتائیک) یا گرما (حرارتی خورشیدی) تولید کنید. از انرژی خورشیدی می توان برای تولید برق در مناطقی بدون دسترسی به شبکه انرژی ، تقطیر آب در مناطقی که دارای منبع محدود آب تمیز و برای ماهواره های پرتوان در فضا استفاده کرد. انرژی خورشیدی همچنین می تواند در مصالح مورد استفاده در ساختمانها ادغام شود. چندی پیش شارپ پنجره های انرژی خورشیدی شفاف را معرفی کرد.

4- هزینه نگهداری پایین

سیستم های انرژی خورشیدی به طور کلی نیاز به نگهداری زیادی ندارند. شما فقط باید آنها را نسبتاً تمیز نگه دارید ، بنابراین تمیز کردن آنها چند بار در سال باید انجام شود. قابل اطمینان ترین تولید کنندگان پانل خورشیدی 20-25 سال ضمانت ارائه می دهند. همچنین ، از آنجا که هیچ قسمت متحرک وجود ندارد ، هیچ سایشی و پارگی وجود ندارد. اینورتر معمولاً تنها بخشی است که پس از 5-10 سال باید تغییر کند زیرا به طور مداوم برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق و گرما کار می کند (PV خورشیدی در مقابل خورشیدی حرارتی). جدا از اینورتر ، کابل ها همچنین برای اطمینان از عملکرد انرژی خورشیدی شما با حداکثر راندمان ، به نگهداری نیاز دارند. بنابراین ، پس از تأمین هزینه اولیه پنل خورشیدی، می توانید انتظار عملیات بسیار کمی برای تعمیر و نگهداری داشته باشید.

5- توسعه فناوری

فناوری در صنعت انرژی خورشیدی دائماً پیشرفت می کند و پیشرفت ها در آینده شدت می گیرد. نوآوری در فیزیک کوانتومی و فناوری نانو می تواند به طور بالقوه کارایی صفحات خورشیدی را افزایش دهد و ورودی الکتریکی سیستمهای خورشیدی را دو برابر یا حتی سه برابر کند.

معایب انرژی خورشیدی

1. هزینه

هزینه اولیه خرید یک پنل خورشیدی نسبتاً زیاد است. این شامل پرداخت پانل های خورشیدی ، اینورتر ، باتری ، سیم کشی و نصب می باشد. با این وجود ، فناوری های خورشیدی به طور مداوم در حال توسعه هستند ، بنابراین می توان فرض کرد که قیمت ها در آینده کاهش می یابد.

2. وابسته به آب و هوا

اگرچه هنوز هم می توان انرژی خورشیدی را در روزهای ابری و بارانی جمع کرد ، اما بازده پنل خورشیدی افت می کند. صفحات خورشیدی برای جمع آوری مؤثر انرژی خورشیدی به نور خورشید وابسته است. بنابراین ، چند روز ابری و بارانی می تواند تأثیر قابل توجهی در سیستم انرژی داشته باشد.