روتوش عکس در فتوشاپ یک هنر است. در واقع هدف از روتوش عکس در فتوشاپ این است که سوژه عکس که ممکن است انسان یا شیء باشد بهتر به نظر برسد. به طور مثال به تصویر زیر دقت کنید:

 

روتوش عکس در فتوشاپ

روتوش عکس در فتوشاپ

در این درس کار را با عکس سمت چپ شروع می کنیم. لکه های پوست را برطرف می کنیم، تارهای مو که روی اجزاء صورت قرار گرفته را حذف می کنیم، درخشندگی و برق پوست را در برخی نواحی برطرف می کنیم، دندان ها و چشم ها را براق تر می کنیم و در نهایت سطح پوست را صاف تر می کنیم تا به تصویر سمت راست برسیم. پس از روتوش عکس در فتوشاپ مشاهده می کنید که چهره فرد به مراتب بهتر به نظر می رسد اما نکته کلیدی این است که عکس روتوش شده، همان فرد است. در واقع هدف از روتوش این است که فرد همان فرد باقی بماند و بتوان با دیدن عکس پس از روتوش او را شناخت. هدف از روتوش عکس در فتوشاپ این نیست که افراد را به مانکن تبدیل کنیم. اگر شما عکسی روتوش شده از یک نفر را به او نشان دهید و به شما بگوید که آیا عکس من را فتوشاپ کرده اید، این به آن معنی است که در روتوش عکس در فتوشاپ زیاده روی کرده اید. فرآیند روتوش را خیلی سخت نگیرید، اجازه دهید هویت عکس همانی که هست باقی بماند. به طور مثال خطوط خنده را از بین نبرید و برخی از چین و چروک هایی که در اثر سن ایجاد می شود را باقی بگذارید.

 

ابزار Content Aware Fill بهترین ابزار روتوش عکس در فتوشاپ

با توجه به اینکه تمامی ابزارهای روتوش عکس در فتوشاپ به صورت استاتیک عمل می کنند و در واقع یک فرآیند تخریبی را روی عکس اعمال می کنند، ابتدا بهتر است یک کپی از تصویر اصلی در فتوشاپ ایجاد کنیم. برای این کار کلید های ctrl+alt+J را فشار میدهیم. با این کار پنجره زیر ظاهر می شود:

 

ایجاد لایه جدید

ایجاد لایه جدید

همانند تصویر بالا نام لایه جدید را retouch بگذارید و سپس OK کنید. با این کار مشاهده می کنید که یک لایه جدید با این نام در پنل لایه ها ایجاد می شود:

 

پنل لایه ها

پنل لایه ها

حال برای اینکه روش کار Content Aware Fill را یاد بگیریم ابتدا مانند تصویر زیر و با استفاده از ابزار Rectangular Marquee Tool یک مستطیل روی بینی عکس انتخاب کنید:

 

انتخاب بینی

انتخاب بینی

حال قصد داریم ناحیه انتخاب شده را اندکی تغییر دهیم. برای این منظور مانند تصویر زیر:

 

تغییر ناحیه انتخاب شده

تغییر ناحیه انتخاب شده

ابتدا به منوی Select رفته و سپس گزینه Transform Selection را انتخاب کنید و سپس مطابق تصویر زیر ناحیه انتخاب شده را ۱۲ درجه بچرخانید:

 

چرخاندن ناحیه انتخاب شده

چرخاندن ناحیه انتخاب شده

همچنین می توانید با کلیدهای جهتی مقداری ناحیه انتخاب شده را جابجا کنید. در نهایت دکمه Enter را بزنید تا تغییرات روی ناحیه انتخاب شده اعمال شود. حال برای امتحان کردن دستور Content Aware Fill ابتدا به منوی Edit رفته و گزینه Fill را انتخاب کنید و یا از کلید میانبر آن Shift+Backspace استفاده کنید.

 

انتخاب دستور Fill

انتخاب دستور Fill

با این کار پنجره تنظیمات Fill ظاهر می شود:

 

تنظیمات دستور Fill

تنظیمات دستور Fill

دقت کنید که گزینه Use روی Content-Aware باشد و سایر تنظیمات را نیز در حالت پیشفرض خود مانند تصویر بالا بگذارید و در نهایت OK کنید. نتیجه را در تصویر زیر می بینید:

 

حذف بینی

حذف بینی

احتمالا خنده تان گرفته است! اما مطمئن باشید قرار نیست سایر اجزای صورت را نیز مانند بینی حذف کنیم. در واقع فقط قصد داشتیم نحوه کار دستور Content Aware Fill را مشاهده کنیم. در واقع فتوشاپ به نواحی بیرون منطقه انتخاب شده نگاه می کند و جزئیاتی را از بیرون ناحیه انتخاب شده به درون آن کپی می کند و این کار را بر اساس سطح Luminance و همچنین جزئیاتی که در امتداد محیط ناحیه انتخاب شده پیدا می کند انجام می دهد. بنابراین کلیه پیکسل های ناحیه انتخاب شده با آنچه فتوشاپ تصمیم می گیرد جایگزین می شود. برای اینکه ناحیه انتخاب شده را مخفی کنید دکمه های Ctrl+H را بزنید. دقت کنید که این کار فقط ناحیه انتخاب شده را مخفی می کند ولی از انتخاب خارج نمی کند. خوب حالا که طرز کار این ابزار را دیدید بهتر است دکمه های Ctrl+Z را بزنید تا بینی به سر جای خودش بازگردد!

اما برای اینکه کاربرد عملی ابزار Content Aware Fill را در روتوش عکس در فتوشاپ ببینید ابتدا ابزار Lasso Tool را مطابق تصویر زیر از نوار ابزار فتوشاپ انتخاب کنید:

 

انتخاب ابزار لاسو

انتخاب ابزار لاسو

حال به گونه سمت راست عکس (سمت چپ سوژه عکس) دقت کنید. یک لکه نسبتا بزرگ وجود دارد. حال با ابزار Lasso Tool دور تا دور آن را انتخاب کنید. دقت کنید که محیط ناحیه انتخاب شده به شدت روی عملکرد ابزار Content Aware Fill تاثیر گذار است. ناحیه انتخاب شده شما باید حدودا مشابه تصویر زیر باشد.

 

انتخاب پیرامون لکه

انتخاب پیرامون لکه

حال Shift+Backspace را بزنید تا پنجره تنظیمات ابزار Fill ظاهر شود. فتوشاپ تنظیمات آخرین استفاده را به خاطر می سپارد و نیازی نیست چیزی را تغییر دهید و فقط کافی است روی OK کلیک کنید. نتیجه را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

 

اجرای دستور Fill

اجرای دستور Fill

به نظز من نتیجه خوب است هر چند ممکن است عالی نباشد ولی دقت کنید که فرآیند روتوش همیشه به همین شکل است و ممکن است نتیجه در مرحله اول عالی نباشد. به طور مثال می توانید برای بهبود نتیجه همین ناحیه را مجددا انتخاب کنید و دستور بالا را روی آن اعمال کنید.

روتوش عکس در فتوشاپ با ابزار Spot Healing Brush Tool

مانند تصویر زیر به دسته دوم از آیکون های نوار ابزار فتوشاپ دقت کنید:

 

قسمت دوم نوار ابزار فتوشاپ

قسمت دوم نوار ابزار فتوشاپ

این ابزارها همگی برای رنگ آمیزی و ویرایش های دائمی در هر لایه مورد استفاده قرار می گیرند. اولین ابزار از این مجموعه خود مجموعه ای از ابزار هاست. مطابق شکل زیر ابزار Spot Healing Brush را انتخاب کنید:

 

انتخاب ابزار Spot Healing

انتخاب ابزار Spot Healing

 

تمامی ابزارهای فتوشاپ که به صورت قلم مو مانند هستند قابلیت تغییر سایز دارند. برای تغییر سایز این ابزارها می توانید روی تصویر کلیک راست کنید و سپس مانند تصویر زیر لغزنده سایز را تغییر دهید:

 

تغییر سایز ابزار در فتوشاپ

تغییر سایز ابزار در فتوشاپ

اما روش ساده تر که من همیشه از آن استفاده می کنم، استفاده از کلید های میانبر تغییر سایز است. برای افزایش سایز از کلید میانبر [ (براکت سمت راست) و برای کاهش سایز از ] (براکت سمت چپ) استفاده کنید. حال مقدار Hardness را روی ۱۰۰ درصد قرار دهید و مقدار Spacing را روی ۱۰ درصد. با این کار تاثیرات ملایمتر خواهند بود. حال تنظیمات این ابزار را مطابق تصویر زیر انجام دهید:

 

نوار تنظیمات ابزار Spot Healing

نوار تنظیمات ابزار Spot Healing

دقت کنید که گزینه Mode روی Normal و Type روی Content-Aware باشد. استفاده از این ابزار برای روتوش عکس در فتوشاپ واقعا ساده و لذت بخش است. من بیشتر برای رفع جوش ها و لکه های کوچک از آن استفاده می کنم. روش کار به این شکل است که بعد از پیدا کردن مثلا یک جوش روی صورت اندازه قلم مو را طوری تغییر می دهیم که اندکی بزرگتر از آن جوش باشد و بعد خیلی ساده روی آن کلیک می کنیم. به طور مثال تعدادی جوش و لکه همانطور که در تصویر زیر مشخص شده است در پرتره ما وجود دارد:

 

لکه های روی صورت

لکه های روی صورت

حال نتیجه عملکرد این ابزار را ببینید:

 

از بین بردن لکه ها با فتوشاپ

از بین بردن لکه ها با فتوشاپ

به نظر من بسیار رضایت بخش است. ما در این مرحله فقط با این ابزار کلیک کردیم ولی در بعضی موارد می توان با آن درگ هم کرد. مثلا اگر یک تکه باریک و کوتاه مو در تصویر بود می توان سایز این ابزار را کوچک کرد و در امتداد مو درگ کرد.