تمام تجهیزات اصلی مورد استفاده در این روزها از طریق پلاگین و پریز برق  استفاده می شوند. بنابراین برای تأمین برق تجهیزات در حال حرکت، مشکلات زیادی وجود داشت. تاکنون ما از اسلایدهای تماسی مانند نوار چرخ دستی برای تأمین انرژی استفاده می کنیم و روشی متداول که برای تأمین حرکت دستگاه مانند خودروهای قابل برگشت استفاده می شود، تجهیز خودرو به باتری است. روش تغذیه با استفاده از اسلاید تماس با سایش به دلیل اصطکاک ناشی از گرد و غبار و آهن ، مس ، غبار حاوی سرب و تماس بد و غیره می تواند در مناطقی مانند صنایع نیمه هادی که به محیط های تمیز نیاز دارند ، مشکلات جدی ایجاد کند و این مشکل در واقع بسیار قابل توجه است. در واقعیت برای حل این مشکلات ، منبع تغذیه غیر تماسی ایجاد شده است. این روش بدون اتصال مستقیم الکتریکی یا انتقال انرژی الکتریکی به شكل فیزیکی است و توسط پدیده القایی مغناطیسی است. این نیروی غیر تماسی از طریق انتقال نیرو به بار واسطه ی یک سیم پیچ وانت که با استفاده از ترکیبی از انتقال جریان الکتریکی بدون تماس مکانیکی از مبدل به خط جریان الکتریکی قابل حمل است ، تأمین می شود و اجازه می دهد منبع تغذیه ایمن در یک محیط تمیز انجام شود. حتی در محیط های شدید مانند مرطوب ، به استثنای خطر شوک الکتریکی خطرناک (Shork Electric) ، اتصال کوتاه (اتصال کوتاه).

اصول منبع تغذیه بدون تماس

سیستم های منبع تغذیه بدون تماس با استفاده از اصل القایی مغناطیسی. یک جریان با فرکانس بالا در امتداد خط چرخ دستی جریان می یابد و یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. این میدان مغناطیسی توسط هسته گیرنده برداشت می شود ، که انرژی مغناطیسی را به الکتریسیته ای که به دستگاه متحرک تأمین می شود، تبدیل می کند. سیم کشی ساده با سیستم تامین انرژی پاک منبع تغذیه ای بدون تماس برای دستگاه های در حال حرکت مداوم مانند ماشین های نقاله مورد استفاده در کارخانه ها را فراهم می کند.

امکانات

  • به دلیل عدم تماس ، خطر گرد و غبار ، سر و صدا ، اصطکاک وجود ندارد.
  • از آنجا که هیچ موضوع تماسی وجود ندارد ، زندگی آن تقریباً دائمی است.
  • عملکرد عالی در محیط های سخت نشان می دهد.
  • هزینه های نگهداری کمتر است.
  • در رانندگی پر سرعت مزیت دارد.

 

 

 

انتقال توان بدون تماس

استفاده ازسیستم انتقال توان بیسیم به عنوان راه حلی برای حذف سیمهای رابط و انعطاف پذیری بیشتر دستگاه های الکترونیکی مورد توجه قرارگرفته است. درسیستم های انتقال توان بیسیم به روش کوپل، تشدید کننده های مغناطیسی مرسوم است که ازتشدید کننده های حلقوی استفاده میکنند. دراین سیستم ها غالبا یک دستگاه فرستنده توان و یک دستگاه گیرنده توان وجود دارد و انتقال توان به بیش ازیک گیرنده، سبب کاهش زياد بازده انتقال میشود. دراین مقاله طرح پیشنهادی ما برای حل این مشکل استفاده از تشدید کننده دوقطبی الکتریکی است. نتایج بدست امده نشان میدهد که بازده انتقال توان به دوگیرنده ازیک فرستنده توان واحد بصورت همزمان بسیاربالا و قابل توجه خواهد بود. استفاده ازطرح تشدید کننده دوقطبی سبب کاهش تعداددستگاه فرستنده توان و درنتیجه افزایش بازده انتقال کلی درسیستم کامل انتقال توان بیسیم میشود.