افکار و احساسات شما می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. احساساتی که آزادانه تجربه می‌شوند و بدون قضاوت یا وابستگی بیان می‌شوند، بدون اینکه بر سلامتی ما تأثیر بگذارند، به طور روان جریان پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، احساسات سرکوب شده (مخصوصاً احساسات ترسناک یا منفی) می توانند انرژی ذهنی را از بین ببرند، بر بدن تأثیر منفی بگذارند و منجر به مشکلات سلامتی شوند.

مهم است که افکار و احساسات خود را بشناسیم و از تأثیر آنها آگاه باشیم – نه تنها بر یکدیگر، بلکه بر بدن، رفتار و روابطمان.

مدیریت ضعیف احساسات منفی برای سلامتی شما خوب نیست

نگرش های منفی و احساس درماندگی و ناامیدی می تواند استرس مزمن ایجاد کند که تعادل هورمونی بدن را بر هم می زند، مواد شیمیایی مغز مورد نیاز برای شادی را تخلیه می کند و به سیستم ایمنی آسیب می رساند. استرس مزمن در واقع می تواند طول عمر ما را کاهش دهد. (اکنون علم شناسایی کرده است که استرس تلومرهای ما را کوتاه می کند، “کلاه های انتهایی” رشته های DNA ما، که باعث می شود ما سریعتر پیر شویم.) مدیریت ضعیف یا سرکوب شده خشم (خصومت) همچنین با تعدادی از شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا (فشار خون بالا)، بیماری های قلبی عروقی، اختلالات گوارشی و عفونت مرتبط است.

اهمیت احساسات مثبت

چشم انداز خود را از جهان گسترش دهید (كه اين كار خلاقیت، شگفتی و گزینه های بیشتری را الهام می بخشد)
در طول زمان بسازید، انعطاف پذیری و شکوفایی عاطفی پایدار ایجاد کنید.

دکتر فردریکسون سال ها صرف تحقیق و انتشار فواید فیزیکی و عاطفی مثبت اندیشی کرده است، از جمله بهبودی سریع تر از استرس قلبی عروقی، خواب بهتر، سرماخوردگی کمتر و احساس بیشتر شادی. خبر خوب نه تنها این است که نگرش‌های مثبت – مانند بازیگوشی، قدردانی، هیبت، عشق، علاقه، آرامش، و احساس ارتباط با دیگران – تأثیر مستقیمی بر سلامت و تندرستی دارند، بلکه می‌توانیم خودمان با تمرین آنها را توسعه دهیم.

غلبه بر تعصب منفی ما

از آنجایی که ما برای دفاع در برابر تهدید و ضرر در زندگی طراحی شده‌ایم، تمایل داریم بدی را بر خوبي ترجیح دهیم. در حالی که این یک مکانیسم بقا برای کسی است که باید در یک محیط خطرناک زنده بماند، حقیقت این است که برای اکثر ما، این “سوگیری منفی” نتیجه معکوس دارد.

“سوگیری منفی” ما به این معنی است که ما زمان زیادی را صرف نشخوار ناامیدی های جزئی می کنیم – ترافیک بد یا اختلاف نظر با یک عزیز – و فرصت های زیادی را که در طول روز بايد تجربه كنيم، مانند شگفتی، هیبت و قدردانی را نادیده می گیریم.

برای خنثی کردن این سوگیری منفی و تجربه یک حالت عاطفی هماهنگ، فردریکسون پیشنهاد می‌کند که برای هر احساس منفی باید سه احساس مثبت را تجربه کنیم. او ادعا می‌کند که این کار می‌تواند عمداً برای کسانی از ما انجام شود که کمتر به مثبت‌اندیشی «سیم‌کشی» می‌کنیم. این احساسات مثبت به معنای واقعی کلمه اثرات فیزیکی منفی گرایی را معکوس می کند و منابع روانی را ایجاد می کند که به شکوفایی زندگی کمک می کند.

نقش بخشش

بخشش به معنای پذیرش کامل این است که یک رویداد منفی رخ داده است و از احساسات منفی پیرامون آن شرایط چشم پوشی کنیم. تحقیقات نشان می دهد که بخشش به ما کمک می کند تا سلامت روانی، عاطفی و جسمی بهتری را تجربه کنیم. و می توان آن را آموخت، همانطور که توسط پروژه بخشش استنفورد نشان داده شده است، که 260 بزرگسال را در یک دوره 6 هفته ای در مورد بخشش آموزش داد.

70 درصد کاهش در احساس آسیب دیدگی خود را گزارش کردند
13 درصد کاهش خشم را تجربه کردند
27 درصد شکایات فیزیکی کمتری را تجربه کردند (به عنوان مثال، درد، ناراحتی گوارشی، سرگیجه و غیره)
عمل بخشش نیز با عملکرد بهتر سیستم ایمنی و طول عمر بیشتر مرتبط است. مطالعات دیگر نشان داده اند که بخشش چیزی بیش از یک اثر استعاری بر قلب دارد: در واقع می تواند فشار خون ما را کاهش دهد و سلامت قلب و عروق را نیز بهبود بخشد.

فواید شکرگزاری

ده راه برای اینکه فرد سپاسگزارتر باشید برن براون رابطه بین شادی و قدردانی را مورد بحث قرار می دهد. در یک مطالعه مهم، افرادی که از آنها خواسته شد نعمت های خود را بشمارند احساس شادی بیشتری داشتند، بیشتر ورزش می کردند، شکایات جسمی کمتری داشتند و بهتر از کسانی که لیستی از دردسرها را تهیه می کردند، می خوابیدند.

برنه براون دریافته است که رابطه‌ای بین شادی و قدردانی وجود دارد، اما با یک پیچش شگفت‌انگیز: این شادی نیست که ما را سپاسگزار می‌کند، بلکه قدردانی است که ما را شاد می‌کند.

احساسات مثبت منجر به انعطاف پذیری عاطفی می شود

احساسات مثبت یک هدف علمی دارند – کمک به بدن برای بهبودی از اثرات بد احساسات منفی مداوم. بنابراین پرورش مثبت اندیشی در طول زمان می تواند به ما کمک کند در مواجهه با بحران یا استرس انعطاف پذیرتر شویم.

انعطاف پذیری عاطفی مانند یک نوار لاستیکی است – مهم نیست که یک فرد انعطاف پذیر چقدر تحت تأثیر احساسات منفی قرار گرفته یا کشیده شده است، او این توانایی را دارد که به حالت اولیه خود بازگردد.

افراد انعطاف پذیر می توانند احساسات سختی مانند درد، اندوه، ناامیدی و غم را بدون از هم پاشیدن تجربه کنند. افراد انعطاف پذیر درد یا رنجی را که تجربه می کنند را انکار نمی کنند. بلکه حس مثبت بودن را حفظ می کنند که به آنها کمک می کند بر اثرات منفی موقعیت خود غلبه کنند. در واقع، برخی از افراد می‌توانند با خوش‌بینی و امیدواری به زمان‌های چالش‌برانگیز نگاه کنند، زیرا می‌دانند که سختی‌های آن‌ها منجر به رشد شخصی و دید گسترده‌تر به زندگی می‌شود.