با وجود این واقعیت که بسیاری از کاربران تلفن همراه از شرکت نوکیا به عنوان یک شرکت جوان و همچنین به عنوان یکی از بزرگترین رهبران بازار تولید تلفن همراه و تجهیزات با کیفیت بالا می دانند، ریشه های آن به قرن 19 باز می گردد. این شرکت در طول حضور خود، اولین بار در فنلاند، اما بعدا حتی در بازار جهانی، تحت تغییر قرار گرفت. این از یک شرکت کوچک صنایع جنگلی، از طریق تولید لاستیک و کابل به کامپیوترهای تولیدی، به خصوص مانیتورها و بعد از تلفن های همراه تبدیل شده است (Stolle 2006، 1 ff.). علاوه بر این، شرکت نوکیا از زمانی که تأسیس آن تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد فنلاند داشته است، به عنوان یکی از رهبران بزرگ بازار در منطقه ارتباطات راه دور (Ali-Yrkkö 2000، 10) تبدیل شده است. هدف این فصل این است که تمام مراحل مهم تاریخچه نوکیا را به ترتیب به ترتیب زمانی مشخص کنید.

3.1 شروع به تولید کاغذ و خمیر کاغذ می کند
ریشه های شرکت نوکیا به سال 1865 باز می گردد، زمانی که مهندس معادن فردریک ایدامم میلگرد خود را تولید می کند. این در Rapids تامرکوسکی در جنوب غربی فنلاند واقع شده است (وب سایت رسمی شرکت نوکیا، شرکت ما 2012). دو سال بعد در سال 1867 نیز در نمایشگاه جهانی پاریس اهدا شد. در سال 1871 فردریک آیستام دومین کارخانه را در ساحل رودخانه نوکین ویرتا افتتاح کرد. نام رودخانه الهام گرفته از تماس با شرکت نوک اب در همان سال (Sahlberg 2011، 117). در طول این سالها شرکت موفق به تولید کاغذ و کارتن (نوکیا، تاریخچه کسب و کار نوکیا 2008) شد. مهم این است که در این نقطه تاکید داشته باشیم که نوکیا در حال حاضر در این دوران شرکت تمرکز خود را بر تولید یکی از مهمترین فناوری های ارتباطات در تمام دوران – کاغذ داشته است. از سال 1895، پسر فقیه فردریک Idestam، گوستاف Fogelholm، شرکت (درباره نوکیا، نوکیا تاریخچه 2012). نوکیا به یک رهبر در زمینه تولید کاغذ و کارتن تبدیل شد و همچنین توانست برخی از روش های جدید تولید خود را معرفی کند. واکنش نسبت به شدت انرژی بالا، ایجاد نیروگاه های خود (Pederson 2001، 328 ff.) بود. مشکلات با آغاز اولین و بعد و همچنین جنگ جهانی دوم همراه بود. سال های جنگ منجر به بسته شدن بازارهای خارجی شد که برای این شرکت بسیار مهم بود. به طور قابل ملاحظه ای آن را از بسته شدن بازار روسیه رنج می برد، جایی که روابط تجاری به خوبی ایجاد و هموار می شد (Stolle 2006، 2). پس از جنگ، نوکیا توانست از بحران پسا جنگ پس بگیرد و به تجارت بین المللی خود بازگردد. علی رغم تقریبا دروغ گفتن در کنار فدراسیون روسیه، بر کسب و کار با سایر کشورهای اسکاندیناوی و اروپای غربی متمرکز بود (Pederson، 2001، 328 ff.). تغییرات در این زمینه کسب و کار در سال 1970 اتفاق افتاد، جایی که شرکت نیاز به اقداماتی برای حفظ موقعیت خود را نسبت به رقیب Serlachius، و همچنین شروع به تولید کاغذ کراپ. سرکار صنعت چوب نوکیا، کری کایروما، سرمایه گذاری ها را با اجرای برخی از سرمایه گذاری ها افزایش داد. در سال 1977 نوکیا و رقیبش Serlachius به صاحبان British Tissue Ltd تبدیل شد و بعد نوکیا Serlachius را خریداری کرد. علاوه بر این حقایق، مدیریت از یک سو شروع به شکایت در مورد این زمینه کسب و کار و از سوی دیگر آن را هدف از سرمایه گذاری های بزرگ بود. به همین دلیل شرکت شروع به جستجوی فرصت های جدید و همچنین فرصت های جدید کسب و کار در این زمینه کسب و کار (Stolle 2006، 2 f.).

بحران نفت در دهه 1970 تاثیر منفی زیادی بر این شرکت داشت، که عمدتا ناشی از روابط تجاری گسترده با اتحاد جماهیر شوروی بود. پس از سالها کسب و کار موفق بین فنلاند و اتحاد جماهیر شوروی، فنلاند توانست از توافقنامه های تجاری خاص مانند محصولات چوب، که برای نفت شوروی مبادله می شد استفاده کنند. اما با افزایش قیمت نفت در طول بحران نفت، قدرت خرید برای تمامی شرکت های فنلاندی از جمله نوکیا کاهش یافت. (فهرست بین المللی شرکت های تاریخی 2001)

در نتیجه، نوکیا نمی توانست با اتحاد شوروی به کسب و کار خود تکیه کند، که حدود 12 درصد کل فروش خود را پیش از بحران نفت به دست آورد. این تغییر با مدیر جدید Kari Kairamo در سال 1975 همراه شد و این شرکت تصمیم گرفت که تنها در بازار داخلی تمرکز نداشته باشد، بلکه تمرکز خود را در سطح بین المللی گسترش داده است. دو دیدگاه مخالف نسبت به صنعت کاغذ وجود داشت. از سوی دیگر، مدیر عامل شرکت Kari Kairamo می خواست سرمایه گذاری در کسب و کار را انجام دهد، اما از سوی دیگر، مدیران بیشتر مایل به فروش آن شدند. آنها از این نگران بودند که تمرکز بر کسب و کار الکترونیک در حالی که حفظ سایر صنایع به پایان ناپذیر و غیر قابل کنترل می شود. مدیر عامل شرکت تصمیم گرفت تا صنعت کاغذ را حفظ و مدرن سازی کند. این امر موقعیت نوکیا را در بازارهای پایدار (دایرکتوری بین المللی تاریخچه شرکت 2001) تقویت می کند. صنعت کاغذ به کارخانه انتقال یافت

 

تاریخچه شرکت ماکروسافت