تعمیر و نگهداری دستگاه جوش لیزری

جوشکاری لیزری یک انقلاب واقعی در جهان جوشکاری صنعتی است. مزایای زیادی در هنگام کار ارائه می دهد، امکان جوشکاری با سرعت بالا و به دست آوردن جوش های مقاوم و دقیق را فراهم می کند. اما قبل از خرید دستگاه جوش لیزری، بهتر است که در مورد این دستگاه ها بیشتر بدانید. در این مقاله قصد داریم بدانیم که به چه نوع تعمیر و نگهداری اولیه نیاز دارد و اطلاعات مرتبط در مورد دستگاه های جوش لیزری را بدست مي آوريم. هميشه نگهداری درست از دستگاه، برای افزایش عمر مفید دستگاه، مهم است.

اطلاعات مفید در مورد جوشکاری لیزری

عمدتاً باید توجه داشت که لیزر، جوشکاری متمرکزتر و خاص تری را امکان پذیر می کند، بنابراین ماده اصلي، چندان تحت تأثیر حرارت ورودی قرار نمی گیرد و حداقل تغییر شکل وجود دارد. این تجهیزات قابل تنظیم هستند و امکان ویرایش جزئیات طول موج و قدرت لیزر را فراهم می کنند. تکنیک های مختلف جوشکاری را می توان با  يك دستگاه لیزر، بر روی سطوح و اشکال مختلف کار کرد. علاوه بر این، تفنگ لیزری دارای نازل های قابل تعویض بسته به کاری است که باید انجام شود، مي باشد. همچنین دارای سیستم تغذیه سیم اتوماتیک است، در صورتی که بخواهید جوشکاری را با کمک مواد انجام دهید.

جوشكاري ليزر، یک تکنیک بسیار همه کاره است، ما می توانیم  روي ورق های فولادی ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، آلومینیوم و بسیاری از مواد دیگرکار کنیم. از نظر ایمنی، استفاده از عینک محافظ لیزر و لباس و دستکش مناسب برای محافظت از پوست در برابر تراشه ها و جرقه های احتمالی که ممکن است در اثر جوشکاری ایجاد شود، مهم است. به طور خلاصه، جوش لیزری می تواند جایگزین روش های دیگر جوشکاری مانند TIG یا MIG شود.

نگهداری خوب از جوشکارهای لیزری

آشنایی با نحوه عملکرد و نگهداری کلی تجهیزات جوش لیزری قبل از شروع به کار با این دستگاه ها ضروری است. کارشناسان توصیه می کنند که یک بررسی کلی از عملیات انجام شود تا تمام اجزای آن همانطور که باید کار کنند. با این حال، در صورت بروز مشکلات غیرعادی، ضروری است که قطعات الکتریکی یا لیزر را دستکاری نکنید و برای حل هر گونه حادثه ای که نحوه حل آن در دفترچه راهنما ذکر نشده است، به خدمات فنی اطلاع دهید.

برخی از مراحل تعمیر و نگهداری اساسی وجود دارد که می‌توانیم روی دستگاه لیزر خود انجام دهیم، تا عمر اجزای دستگاه و مواد مصرفی را افزایش دهیم و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. براي برخی از کاربران سوال است که این تجهیزات لیزری چه نوع تعمیر و نگهداری نياز دارند و حقیقت این است که اصلاً پیچیده نیست و بسته به نوع کار و مراقبتی که انجام می دهیم به تجهیزات ساده با مواد مصرفی کم نياز است.

برخی از متداول ترین اقداماتی که برای حفظ وضعیت خوب دستگاه جوش لیزر انجام می شود به شرح زیر است:

  • محافظ لنز را تعویض کنید. محافظ لنز در یک کشوی کوچک روی تفنگ لیزری قرار می گیرد، تعویض آن بسیار آسان است. اگر هنگام جوشکاری از گاز به درستی استفاده نکنیم یا کثیف شود، محافظ لنز ممکن است آسیب ببیند.
  • لنز فوکوس را تعویض کنید. انجام این عمل در محیطی عاری از گرد و غبار ضروری است. این لنز در یک بلوک گازی روی خود تفنگ قرار می گیرد.
  • لیزر و لوله خروجی گاز باید همیشه تمیز باشد. برای بررسی وضعیت خوب آن، تجهیزات باید خاموش شده و با باز کردن لوله، آن را از تفنگ جدا کنید.
  • نازل ها با چرخاندن آنها در خلاف جهت عقربه های ساعت به راحتی تعویض می شوند. تمیز نگه داشتن آنها و استفاده صحیح از آنها مهم است.
  • کولر لیزری باید به صورت دوره ای کنترل شود و سطح آب و تمیزی آن بررسی شود. اگر آنطور که باید نیست، آب آن را به درستی با آب مقطر دیونیزه تعویض کنید.
  • تفنگ لیزری باید تمیز باشد.
  • بازرسی های دوره ای محافظ لنز. مطمئن شوید که عاری از آلودگی یا کثیفی است.

 

این نوع لیزر جوشکاری فرآیندی بدون تماس و با کیفیت است. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم فنی ما تماس بگیرید.

 

شرکت الماس صنعت برتر  پيشرو در تولید و واردات انواع دستگاه های برش و حکاکی لیزر، لیزر فايبر مارکينگ، تمیزکننده لیزر، دستگاه جوش لیزر و لوازم جانبی.