تمیز کردن با لیزر در مقابل روش های سنتی برای از بین بردن آلودگی ها

لیزرها یک فناوری باورنکردنی هستند که تقریباً در هر صنعتی برای ایجاد محصولاتی که مردم در سراسر جهان استفاده می کنند استفاده می شود. تمیز کردن لیزر به روشی محبوب برای از بین بردن لایه های نازک زنگ زدگی و کثیفی روی بسیاری از سطوح تبدیل شده است. تمیز کردن سطوح با لیزر خطرات زیست محیطی مرتبط با روش های سنتی مانند روش شیمیایی و انفجار رسانه را کاهش می دهد.

فرآیند تمیز کردن لیزر بر اساس برهمکنش بین لیزر و لایه سطحی بالایی مواد است، با هدف تبخیر ویژگی‌های سطحی ناخواسته مانند زنگ زدگی آهن یا رنگ. حذف آلاینده ها با لیزر به شما این امکان را می دهد که به طور انتخابی ضخامت خاصی از لایه را حذف کنید. آلاینده هایی مانند زنگ زدگی آهن، قالب، رنگ، برچسب های کاغذی، پلیمرها، پلاستیک یا هر ماده سطحی دیگر را می توان با لیزر از طریق فرآیندی به نام فرسایش لیزری حذف کرد. این فرآیند زمانی بهترین عملکرد را دارد که لایه ناخواسته دارای نرخ جذب بالایی در محدوده طول موج لیزر باشد و بستر زیرین در همان محدوده بازتابش داشته باشد. این تفاوت نسبی جذب باعث می‌شود که لایه ناخواسته به سرعت گرم و از سطح جدا شوند.

دستگاه تمیزکننده لیزری به نام های لیزر تمیزکننده، تمیزکننده لیزری، جرم برداری فلز، لیزر تمیزکننده قطعات، لیزر زنگ زدایی، زنگ زدایی لیزری، دستگاه لیزر تمیزکننده، دستگاه تمیزکاری لیزری، لیزر زنگ زدایی فلزات، جرم برداری لیزری و.. شناخته می شود.

چرا تمیز کردن با لیزر بهترین روش است؟

روش‌های سنتی – انفجار رسانه‌ای و روش شیمیایی – به مواد مصرفی گران‌قیمت نیاز دارند و می‌توانند برای محیط‌زیست و کارکنان بسیار خطرناک باشند. انفجار مدیا برای حذف به یک ترکیب ساینده مانند دانه های شیشه ای، کاربید سیلیکون یا گارنت انفجاری نیاز دارد. این ترکیبات ممکن است گران شوند، تمیز کردن آنها زمان بر باشد و در صورت انجام نادرست می توانند به سطح آسیب برسانند. لیزرها به قدرت نور متکی هستند، از مواد مصرفی کم و ناچیز استفاده می‌کنند – در برخی نیاز به خنک‌کننده آب است – و برای دقت بالا توسط الگوریتم‌های کامپیوتری هدایت می‌شوند.

در ترکیب با اتوماسیون و بینایی ماشین، فرآیندهای تمیز کردن لیزری را می توان به طور کامل خودکار کرد. لیزرها همچنین با محیط زیست سازگار هستند، یک فرآیند غیر تماسی هستند و آسیب کمی به قسمت اصلی وارد می کنند. ضایعات کمی در طول فرآیند ایجاد می شود و پالس های لیزر کوتاه بسیار قدرتمند، تأثیر حرارتی کمی بر مواد پایه دارند.

لیزرها را می توان برای تمیز کردن قالب های ابزاری مورد استفاده در فرآیندهای قالب گیری تزریقی، از بین بردن لایه های نازک روی سطوح مانند روغن و گریس و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده کرد. مهندسان ما در توسعه سیستم‌هایشان، تجربه استفاده از فرآیند لیزر برای حذف پلی‌آمید از سیم‌های آهنربایی مسی را دارند. سیستم‌های تمیزکننده لیزری عمدتاً برای حفظ و ترمیم اقلام عتیقه، صنایع خودروسازی و هوافضا، تمیز کردن قالب‌ها و ابزارها و نیروگاه‌ها استفاده می‌شوند. بر اساس گزارش بازارها، انتظار می‌رود بازار تمیز کردن لیزر تا سال 2023 به 723.9 میلیون دلار برسد.