حکاکی لیزری روی چرم به شما این امکان را می دهد که محصولات اصلی و هنرمندانه، ساخته شده از مواد طبیعی یا چرم مصنوعی ایجاد کنید.

مزایای حکاکی لیزری روی چرم:

  • کارایی: می توانید یک نقاشی را در 10-20 دقیقه اعمال کنید.
  • هزینه تولید پایین در مقایسه با منبت به خصوص هنگام سفارش کارهای متوسط ​​و بزرگ؛
  • ماشینکاری بدون تماس، که از آسیب رساندن به مواد جلوگیری می کند.
  • توانایی ایجاد تصاویر پیچیده با جزئیات دقیق؛

ویژگی های حکاکی لیزری روی چرم

یک دستگاه لیزر برای چرم با سوزاندن لایه بالایی یک تصویر ایجاد می کند. لایه پایینی را که رنگ تصویر را تعیین می کند، در معرض دید قرار می دهد. به عنوان یک قاعده، لایه زیرین چرم طبیعی تیره است، بنابراین تصویر نهایی دارای رنگ قهوه ای تیره یا سیاه است. در چرم های رنگ روشن، چشمگیرتر به نظر می رسد.

تجهیزات لیزری با وجود ناهمگونی ساختار این ماده، حکاکی روی چرم را به راحتی انجام می دهند. تصویر اعمال شده واضح است و کوچکترین جزئیات به خوبی ترسیم مي شود.

چه زمانی دستگاه لیزر مناسب تر از منبت است؟

حکاکی روی چرم به راحتی می تواند جایگزین نقش برجسته شود زمانی که:

  • تولید بصورت تیراژ می خواهد انجام شود.
  • زمان کمی برای حکاکی چرم است: دستگاه لیزر این کار را چندین برابر سریعتر انجام می دهد.
  • چرم نازک است یا نمی توان ناحیه انتخاب شده را برجسته کرد.
  • لازم است تصویری بزرگتر از ناحیه کار دستگاه منبت اعمال شود.

سرعت و کیفیت حکاکی چرم نسبت به منبت برتری دارد. قبل از شروع فرآیند حکاکی یا برش چرم بر روی دستگاه لیزر، کارشناسان توصیه می کنند یک نمونه آزمایشی تهیه کنید. این كار به ارزیابی رنگ تصویر نهایی و میزان جزئیات آن کمک می کند و در صورت لزوم باید تنظیمات دستگاه لیزر را تغییر داد.

شرایط لازم برای برش لیزری و حکاکی چرم


از آنجایی که در حین ماشینکاری چرم دود و بوی بد متصاعد می شود، استفاده از سیستم اگزوز( مکنده ) دستگاه لیزر ضروری است. هنگامی که حکاکی و برش چرم مصنوعی انجام می شود، مواد مضر برای سلامت انسان، یعنی کلرید هیدروژن، افزایش می یابد. استنشاق این گاز می تواند باعث آسیب جدی و حتی مرگ شود. به همین دلیل است که همه این مواد باید فورا توسط یک کاپوت اگزوز خارج شوند. همچنین عدم حذف موثر مواد زائد در حین برش و حکاکی روی دستگاه لیزر منجر به زنگ زدگی قطعات دستگاه و از کار افتادن تجهیزات می شود. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد لوله لیزر، سیستم خنک کننده (دمنده )باید به درستی کار کند. همچنین لازم است به طور مرتب لنزها و آینه ها را تمیز کنید تا دستگاه لیزر کار خود را با دقت بیشتری و کیفیت بالاتری انجام دهد.

ویژگی های حکاکی و برش لیزری چرم

چرم طبیعی یک ماده ارگانیک است. پرتو لیزر روی خود چرم تأثیر نمی گذارد، بلکه بر روی مواد، تانن ها و مواد رنگی تأثیر می گذارد که با آنها عمل می کند. کیفیت حکاکی و برش چرم نیز با نحوه تنظیم صحیح پارامترهای قدرت و سرعت تعیین می شود. اگر تنظیمات درست نباشند، چرم می تواند شعله ور شود یا چروک شود. کیفیت پردازش در دستگاه لیزر روی مدت زمانی که نتیجه دست نخورده باقی می ماند تأثیر می گذارد.

حکاکی و برش چرم مصنوعی

چرم مصنوعی با دستگاه لیزر قابل برش و حکاکی است. با این حال، انجام حکاکی عمیق توصیه نمی شود. هنگامی که لیزر بیش از حد عمیق باشد، مواد شروع به حاشیه شدن، خرد شدن می کند. هنگام انتخاب پارامترهای حکاکی روی چرم مصنوعی، توصیه می شود ابتدا یک مورد نمونه تهیه کنید. حداقل قدرت دستگاه لیزر را تنظیم کنید و به تدریج آن را افزایش دهید تا به نتیجه دلخواه حکاکی یا برش برسید.

دستگاه لیزر مناسب برای چرم

تجهیزات مدرن لیزری سازندگان مطرح دنیا به بهترین نتیجه و برش چرم کمک می کند. در زیر یک دستگاه با کیفیت و با ابعاد مناسب جهت برش چرم مصنوعی و طبیعی معرفی میگردد:

دستگاه لیزربرش ابعاد 100*160 مناسب برای برش چرم مصنوعی و طبیعی ، دارای مکنده قوی و میز وکیوم شده جهت چسباندن چرم به میز برای برش تمیزتر و با کیفیت تر ، قدرت تیوب 120-100 وات برای برش چرم بزی ، گاوی و گاومیش .
در این دستگاه با دارا بودن عرض 160 سانتی متر تمامی چرم ها تا عرض 160 حتی 165 سانتی متر قابل برش هستند و با توجه به سیستم حرکتی غلتکی که در این دستگاه بکار برده شده بهترین گزینه نسبت به سیستم حرکتی ریل و واگن برای برش چرم مصنوعی می باشد .
توجه: چرم مصنوعی بدلیل دوده اسیدی که تولید میکند باعث خورده شدن ساچمه های داخل واگن در سیستم حرکتی ریل و واگن می شود و بعد از مدتی محور X  و نازل دچار لق زدن می شود لذا توصیه می شود کسانی که بیشتر چرم مصنوعی را با دستگاه لیزر حکاکی و یا برش می دهند حتما دقت داشته باشند که از دستگاهی با سیستم حرکتی غلتکی استفاده نمایند.