بیشتر سازندگان فلز درک کاملی از فناوری برش لیزر فیبر برای پردازش ورق مسطح دارند ، اما دقیقاً چه لیزر فیبری، برش لوله را انجام می دهد؟

برخی موارد قابل توجه است. “ژنراتور” لیزر موجود در لیزر فیبر نسبت به یک تشدیدکننده CO2 سنتی بسیار کوچکتر است. در واقع ، لیزر فیبر توسط بانکهای دیود ایجاد می شود که در یک ماژول اندازه کیف قرار می گیرند که می تواند از 600 تا 1500 وات باشد. ماژول های چندگانه برای ایجاد یک تشدید کننده قدرت نهایی به هم متصل می شوند. نور تولید شده از طریق کابل فیبر نوری تقویت می شود. هنگامی که نور از کابل فیبر نوری خارج می شود، تنظیم می شود و متمرکز می شود تا ماده مورد نظر بریده شود.

رزوناتور CO2 بسیار بزرگتر است و با ترکیب گازها برای تولید پرتو لیزر نیاز به انرژی بیشتری دارد. آینه ها به افزایش شدت نور کمک می کنند ، و آن را برای خروج از طنین انداز آماده می کنند. پس از خارج شدن از طنین انداز ، تیر باید از مسیری متشکل از چندین آینه عبور کند. این سفر باعث از بین رفتن قدرت و کیفیت در پرتو لیزر می شود.

برش لیزری 1okW

به دلیل مقدار توان مورد نیاز برای ایجاد لیزر CO2، در مقایسه با لیزر فیبر ، راندمان پلاگین دیواری بسیار پایین تری دارد. به این ترتیب که چیلرهای بزرگ مورد نیاز برای لیزرهای CO2 به قدرت کلی بیشتری نیز نیاز دارند. با توجه به راندمان دیافراگم لیزر فیبر بیش از 40 درصد ، شما نه تنها از انرژی کمتری استفاده می کنید بلکه در فضای کمتری هم اشغال می کنید.

از آنجا که قطر پرتوی آن غالباً یک سوم اندازه پرتو CO2 است ، یک لیزر فیبر دارای تراکم قدرت بیشتری نسبت به پرتوی لیزر CO2 است. این کار نه تنها باعث می شود که فیبر سریعتر قطع شود ، بلکه باعث می شود سریعتر سوراخ کند. این اندازه از پرتوهای کوچکتر به فیبر این امکان را می دهد که اشکال پیچیده را بریده و لبه های تیز را نیز ترک کند. تصور کنید که فاصله بین حروف آرم 035 اینچ باشد، فیبر می تواند این برش را ایجاد کند.

لیزرهای فیبر دارای طول موج 1.06 میکرون هستند که 10 درصد از پرتوهای لیزر CO2 کوچکتر است. لیزر فیبر با طول موج بسیار کوچکتر ، پرتویی تولید می کند که به راحتی توسط مواد بازتابنده جذب می شود. یک لیزر CO2 احتمالاً از سطح این مواد منعکس می شود. به همین دلیل دستگاههای برش لیزر فیبر می توانند برنج ، مس و سایر مواد بازتابنده را برش دهند. لازم به ذکر است که یک پرتوی لیزر CO2 که از مواد منعکس می شود، نه تنها می تواند به لنز برش دستگاه آسیب برساند بلکه به کل مسیر پرتو نیز آسیب می رساند. استفاده از کابل فیبر نوری برای مسیر پرتو این خطر را از بین می برد.

البته لیزر فیبر به همان اندازه به نگهداری احتیاج دارد. این کار نیاز به تمیز کردن آینه و چک کردن حلقه هایی دارد که یک دستگاه برش لیزری CO2 به آن نیاز دارد. تا زمانی که  آب برای خنک شدن تمیز باشد و فیلترهای هوا به طور معمول تعویض شوند ، لیزر فیبر به خودی خود عاری از نگهداری پیشگیرانه است.

نکته دیگر ماژول های اندازه  لیزر فیبر است – آنها امکان افزونگی را فراهم می کنند. اگر یک ماژول مشکل داشته باشد ، طنین انداز کاملاً خاموش می شود. در لیزر فیبر سایر ماژول ها می توانند قدرت بیشتری را برای پشتیبانی از ماژول مشکل دار به طور موقت تولید کنند تا اینکه تعمیرات به پایان برسد. در موارد دیگر ، تشدیدکننده فیبر تا زمانی که تعمیرات انجام شود ، می تواند  به تولید انرژی ادامه دهد. متأسفانه ، اگر یک تشدید کننده CO2 مشکلی داشته باشد ، کل رزوناتور کاهش می یابد، نه فقط در حالت کم مصرف.

زمانی، بسیاری تصور می کردند که لیزرهای فیبر فقط برای مواد نازک قابل استفاده هستند. CO2 با طول موج بزرگتر خود، در هنگام برش مواد ضخیم، فضای کافی برای حذف مواد ایجاد می کرد. لیزر با مواد ضخیم تر نتیجه می داد. اما در سالهای اخیر، فناوری توانست یک پرتوی لیزر با فیبر وسیع تر تولید کند که باعث ایجاد مواد جداسازی و فضای لازم برای حذف مواد در مواد ضخیم شود. و از آنجا که عرض پرتو قابل تعویض است، دستگاه می تواند از پرتوی باریک برای پردازش مواد نازک استفاده کند، که امکان پردازش سریع تر مواد با اندازه های مختلف را در همان دستگاه برش لیزری فیبر فراهم می کند.

دستگاههای برش لیزری ورق اکنون با تکنولوژی تولید لیزر با توان حداکثر 12 کیلو وات به فروش می رسند. دستگاه برش لیزری لوله به طور معمول از 5 کیلو وات خارج می شود زیرا هر نیروی بیشتری به طور همزمان از طرف مقابل لوله قطع می شود.