این جزوه الزامات عمومی OSHA برای کنترل انرژی خطرناک هنگام سرویس یا نگهداری ماشین ها یا تجهیزات را ارائه می دهد. و استانداردهای OSHA را در رابطه با کنترل انرژی خطرناک جایگزین یا مکمل کند. پس از خواندن این جزوه ، از کارفرمایان و سایر علاقه مندان خواسته شده است تا استانداردهای OSHA در مورد کنترل انرژی خطرناک را بررسی کنند تا درک کاملی از الزامات کنترل انرژی خطرناک داشته باشند.

“قفل / نشانک” چیست؟

“قفل شدن / برچسب زدن” به شیوه ها و رویه های خاص برای محافظت از کارمندان در اثر قطع برق غیر منتظره یا راه اندازی ماشین آلات و تجهیزات یا آزاد سازی انرژی خطرناک در حین سرویس یا فعالیت های نگهداری ، اشاره دارد. ماشین آلات یا تجهیزات را از منبع انرژی خود قبل از انجام خدمات یا تعمیر و نگهداری جدا می کند و اینکه کارمند (بازدید کنندگان) مجاز برای جلوگیری از آزاد شدن انرژی خطرناک، دستگاه (ایزوله) انرژی را قفل یا برچسب گذاری می کنند. به طور مؤثر جدا شده است در صورت وجود پتانسیل برای رهاسازی انرژی ذخیره شده خطرناک یا برای محاسبه مجدد انرژی ذخیره شده در سطح خطرناک ، کارفرما باید اطمینان حاصل کند که کارمند (بازدید کنندگان) برای جلوگیری از صدمه ای که ممکن است در اثر آزاد شدن انرژی ذخیره شده باشد ، اقدامات لازم را انجام دهند.

دستگاه های قفل کننده دستگاه های ایزوله کننده انرژی را در موقعیت امن یا خاموش نگه می دارند. آنها محافظت می کنند با جلوگیری از روشن شدن ماشین ها یا تجهیزات ، زیرا این محدودیت های مثبتی است که هیچ کس نمی تواند بدون داشتن کلید یا مکانیسم باز قفل دیگر یا از طریق وسایل خارق العاده مانند برش های پیچ و مهره برداشته شود. برعکس ، دستگاه های برچسب زدن ، دستگاه های هشدار دهنده برجسته ای هستند که یک کارمند مجاز، دستگاه های عایق کاری انرژی را چسبیده و به کارمندان هشدار می دهد در هنگام سرویس دهی یا نگهداری آن، از استفاده مجدد دستگاه خودداری کنند. دستگاه های برچسب راحت تر از بین می روند و به خودی خود نسبت به دستگاه های قفل شو محافظت کمتری دارند.

نیاز به احداث ساختمان های اداری، مسکونی، صنعتی، آموزشی و بهداشتی و گرایش به استفاده از تجهیزات انرژی بر باعث افزایش مصرف انرژی در این بخش گردیده است و در حال حاضر انرژی مصرفی در بخش ساختمان و خانگی نزدیک به 38 درصد از کل مصرف انرژی در کشور می باشد. یکی از اصولی ترین روشها درحل مشکلات مربوط به سیستمهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی، وابسته به انرژی های تجدید ناپذیر و یا تجدید پذیر، استفاده از سیستمها و استراتژیهای کنترل و مدیریت در ساختمانها می باشد. با در نظر گرفتن دینامیک سیستمها و استراتژیهای کنترل و مدیریت در ساختمانها می باشد. با در نظر گرفتن دینامیک سیستمها و مدل سازی ریاضی پدیده های انتقال جرم و حرارت، از سیستمهای کنترل هوشمند و مدیریت انرژی که یه صورت کلی تحت عنوان Building Management Systems (BMS) شناسائی می شوند می توان به منظور دستیابی به اهداف مدیریت انرژی در ساختمان استفاده نمود. سیستمهای کنترل هوشمند بر اساس روند تولید و مصرف انرژی در گذشته و ضبط داده های مربوطه، از اتلاف انرژی جلوگیری میکنند. اهداف اصلی این مقاله شامل دو قسمت می شود (1) بررسی روشهای بهینه سازی مصرف انرژی و کنترل هوشمند در ساختمانها و (2) شبیه سازی روشهای کنترل و استراتژیهای تنظیم مجدد دمای آب کندانسور و یا (Condenser Water Reset)، تنظیم مجدد دمای آب چیلر (Chilled Water Reset) ، و روشن و خاموش بهینه موتور الکتریکی (Optimum Start and Stop) دمنده هوارسان های مربوط به تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه از طریق سیستمهای مدیریت مصرف انرژی در ساختمان اعمال می شوند. نتایج شبیه سازی عددی نشان می دهد که استفاده از سیستمهای مدیریت انرژی در ساختمان و اعمال روشهای کنترل و استراتژیهای ذکر شده در کاهش مصرف انرژی موثر می باشد و این در حالی است که شرایط آسایشی حرارتی در ساختمان حفظ شده اند.