زنگ چیست و چرا فلزات زنگ می زنند؟

زنگ فلز یک واکنش شیمیایی است که به آن خوردگی فلز نیز گفته می شود که به فرآیند تخریب و زوال ناشی از واکنش های شیمیایی یا الکتروشیمیایی بین فلز و محیط آن اطلاق می شود. فلز را به حالت اکسید شده (یون) تبدیل کنید. این ناپایداری ترمودینامیکی آن است. ترکیبات فلزی زمانی رخ می دهد که شرایط انرژی آزاد فراهم باشد. این به طور قابل توجهی استحکام، انعطاف پذیری، و سایر خواص مکانیکی مواد فلزی را کاهش می دهد، شکل هندسی اجزای فلزی را از بین می برد، خواص فیزیکی الکتریکی و نوری را بدتر می کند و عمر مفید تجهیزات را کوتاه می کند. در شرایط عادی، هر چه انرژی مصرف شده در هنگام تصفیه فلز بیشتر باشد، فلز سریعتر خورده می شود. در این مبحث به لیزر زنگ زدا خواهیم پرداخت.

چه نوع فلزاتی زنگ می زند؟

زنگ آهن در اثر واکنش با اکسیژن و آب  موجود در هوای مرطوب ایجاد می شود و مربوط به اکسیژن و آب است. شایع ترین پدیده زنگ زدگی این است که فرآورده های آهن برای مدت طولانی در معرض هوا قرار گرفته اند و با اکسیژن واکنش اکسیداسیون دارند یا در اثر اکسیژن موجود در آب خورده شده و به اکسید تبدیل می شوند. هنگامی که مس در یک محیط مرطوب با دی اکسید کربن و اکسیژن مواجه می شود، پتینه سبز تولید می شود. جزء اصلی پتینه کربنات مس اساسی است.

هنگامی که فلز سرب در معرض اکسیژن، بخار آب و دی اکسید کربن موجود در هوا قرار می گیرد، سطح آن به سرعت اکسید می شود و کربنات های قلیایی سرب ایجاد می کند (سرب دارای انواع کربنات های قلیایی است) و سطح این لایه  اگر بسیار در معرض آب قرار گیرد، به سرعت می افتد و به اکسید شدن ادامه می دهد. فلز روی فعال تر است و انواع مختلفی از زنگ زدگی در آن وجود دارد. روی گرم شده به سرعت با اکسیژن واکنش داده و اکسید روی را تشکیل می دهد. در هوای مرطوب به سرعت هیدروکسید روی تشکیل می دهد. فقط در یک محیط با رطوبت کم سرعت آن کند است. کربنات قلیایی تشکیل شده روی سطح باتری خشک اغلب با خمیر کلرید آمونیوم داخل باتری واکنش می دهد تا چیزی با ترکیب پیچیده تولید کند.

به نظر شما اگر آلومینیوم توسط یک لایه اکسید متراکم محافظت شود زنگ نمی‌زند؟

زودپز آلومینیومی که مدت زیادی از آن استفاده می شود دارای زنگ آلومینیوم سفید در داخل و خارج است. با این تفاوت که زنگ آلومینیوم داخل زودپز لایه لایه است و زنگ آلومینیوم ته زودپز به شکل دانه است.

دستگاه لیزر زدودن زنگ چیست؟

نوعی دستگاه شستشوی دستی لیزری متشکل از ژنراتور لیزری فیبر، تفنگ لیزری زدودن زنگ آهن و سیستم تمیزکننده لیزری است که از لیزر پالسی یا لیزر CW (موج پیوسته) برای تابش سطح فلز استفاده می‌کند و لایه پوشش می‌تواند فوراً انرژی لیزر متمرکز شده را جذب کند، به طوری که زنگ زدگی، پوشش یا روغن روی سطح را می توان فوراً از بین برد یا تبخیر کرد. حذف سریع و موثر پوشش متصل به سطح فلز، حذف لیزری زنگ، اساساً به خود فلز آسیب نمی رساند. بستر فلزی دستگاه لیزر تمیزکننده با نام‌های لیزر زنگ زدا، دستگاه زنگ زدگی لیزری، زنگ زدگی لیزری، زنگ زدا لیزری، ابزار زنگ زدایی لیزری، دستگاه لیزر زدودن زنگ نیز شناخته می‌شود.

این دستگاه می تواند مشکلاتی را که با روش های سنتی زدودن زنگ انجام می شود، حل کند. حتی اگر قطعات فلزی به شکل خاص باشد، دستگاه لیزر زنگ زدگی نیز می تواند عملیات زدودن زنگ را انجام دهد. به طور خلاصه، هر جا که لیزر قابل تابش باشد، زنگ زدگی، لکه روغن، لایه رنگ یا لایه اکسید روی سطح را می توان از بین برد.

دستگاه تمیزکننده لیزری به نام های لیزر تمیزکننده، تمیزکننده لیزری، جرم برداری فلز، لیزر تمیزکننده قطعات، لیزر زنگ زدایی، زنگ زدایی لیزری، دستگاه لیزر تمیزکننده، دستگاه تمیزکاری لیزری، لیزر زنگ زدایی فلزات، جرم برداری لیزری و.. شناخته می شود.

دستگاه لیزر زدودن زنگ آهن چگونه کار می کند؟

دستگاه لیزر زدودن زنگ، پرتو لیزر تولید شده توسط ژنراتور، به تفنگ حذف زنگ لیزر منتقل می شود و سطح فلز را توسط پرتو لیزر اسکن می کند. دو روش زنگ زدگی با لیزر وجود دارد.

روش اول

*یک روش استفاده از بسترهای تمیز و اتصالات سطحی است که ضرایب جذب بسیار متفاوت انرژی لیزر را دارند. بیشتر انرژی لیزری که بر روی سطح تابش می شود، توسط اتصال سطح جذب می شود، که باعث گرم شدن یا تبخیر شدن آن می شود، یا به سرعت توسط جریان بخار تشکیل شده روی سطح گسترش می یابد و از سطح جسم دور می شود تا به هدف تمیز کردن برسد. با این حال، از آنجایی که نور لیزر انرژی بسیار کمی را در این طول موج جذب می کند، بستر آسیب نمی بیند. انتخاب طول موج مناسب و کنترل انرژی لیزر کلید دستیابی به نظافت ایمن و کارآمد است.

روش دوم

*روش دیگر، یک دستگاه لیزر زنگ زدا برای تمیز کردن بسترها و اتصالات سطحی است كه در آن ضریب جذب انرژی لیزر تفاوت چندانی ندارد و بستر به بخار اسیدی که در اثر گرمای پوشش ایجاد می شود حساس است یا پوشش پس از گرم شدن مواد سمی تولید می کند. این روش معمولاً از لیزر پالسی با توان بالا و با سرعت تکرار بالا برای ضربه زدن به سطح تمیز شده و تبدیل بخشی از پرتو به امواج صوتی استفاده می کند. قسمت برگشتی موج صوتی به سطح سخت زیرین برخورد می کند و با موج صوتی فرودی تولید شده توسط لیزر تداخل می کند و موجی با انرژی بالا تولید می کند که باعث می شود پوشش کمی منفجر شود. این پوشش آسیاب می شود، به صورت پودر فشرده می شود و سپس با پمپ خلاء بدون آسیب رساندن به بستر زیرین برداشته می شود.

ویژگی های تفنگ حذف زنگ لیزري چیست؟

تفنگ لیزری زنگ زدايي شامل یک پوسته تفنگ، یک جزء اسکن گالوانومتر و یک جزء عنبیه است. لیزر تولید شده توسط ژنراتور لیزری توسط گالوانومتر اسکن می شود تا یک نقطه نوری خطی تشکیل شود که از سوراخ خروجی نور مربعی عنبیه به جسمی که قرار است تمیز شود ساطع می شود. كل اين كار، یک کانال خروجی نوری را تشکیل می دهد. دیافراگم تنظیم کننده می تواند در طول سوراخ ساطع کننده نور روی دیافراگم ثابت بلغزد و سپس طول تابش نور سوراخ ساطع کننده نور را تغییر دهد تا با اندازه نقطه نوری خطی مطابقت داشته باشد تا  از ورود نور برگشتي به پوسته تفنگ در طول فرآیند تمیز کردن جلوگيري كند.

تفنگ لیزری از بین بردن زنگ زدگی دارای مزایایي چون: ساختار ساده و استفاده راحت است و می تواند هر پروفیل با انعکاس بالا را پردازش کند. می توان آن را با انواع مختلف ژنراتور لیزری سازگار کرد. در عین حال، برای جلوگیری از آلودگی، تماس بین اجزای نوری در تفنگ تمیزکننده زنگ زدگی لیزری و جهان خارج بسته می شود. تفنگ‌های لیزری ضد زنگ آهن علاوه بر استفاده برای تمیز کردن دستی، می‌توانند بر روی دستگاه‌های مکانیکی متحرک نصب شوند و دستگاه مکانیکی به‌طور خودکار مسیر حرکت از پیش تعیین‌شده را تکمیل می‌کند. از مزایای آن می توان به دقت بالا، عملیات در مقیاس بزرگ و الزامات فنی و شدت کار پایین برای اپراتورها اشاره کرد. طرح تفنگ لیزری ضد زنگ دستی، می تواند به گونه ای انعطاف پذیر به اشیا و زوایای مختلف پاسخ دهد.

طراحی تفنگ مستقیم:

  • دسترسی خوب، ارگونومی ترکیبی.
  • طراحی سبک وزن: وزن آن کمتر از 1 کیلوگرم است که برای عملکرد طولانی مدت دستی مناسب تر است.
  • طراحی ضد گرد و غبار و مهر و موم شده: طراحی مستقل مسیر نوری، مهر و موم شده و ضد گرد و غبار.
  • پورت مکش گرد و غبار قابل جابجایی: طراحی پورت مکش با ارتفاع و زاویه قابل تنظیم ، قابل انعطاف و جدا شدني.
  • کابل استاندارد با طول 6 متر، كابل بلندتر در صورت نياز در دسترس است.

مزایای دستگاه حذف زنگ لیزري قابل حمل

  1. تمیز کردن بدون تماس، بدون آسیب رساندن به پایه قطعات.
  2. تمیز کردن دقیق، مکان دقیق، اندازه دقیق
  3. بدون مایع تمیز کننده شیمیایی، بدون مواد مصرفی، ایمن و محافظ محیط زیست
  4. عملیات ساده با یک کنترل پنل ویژه که برای کنترل راحت است
  5.  قابل حمل است و می توان آن را به صورت دستی در دست گرفت. طراحی ارگونومیک، تا حد زیادی شدت کار عملیات را كاهش ميدهد.
  6. اين سیستم پایدار است، تقریباً هیچ تعمیر و نگهداری ندارد.

کاربردهای دستگاه تمیز کننده زنگ لیزری قابل حمل

دستگاه تمیز کننده زنگ لیزری به طور گسترده در صنعت قالب، صنعت سخت افزار، صنعت خودرو، صنعت پزشکی، صنایع الکترونیک، مبلمان منزل، لوازم آشپزخانه و حمام استفاده می شود.

  1. حذف زنگ آهن و فلزات
  2. حذف رنگ سطح، پرداخت رنگ.
  3. تميز كردن سطح از خاک، لکه و کثیفی
  4. پوشش سطح، حذف پوشش.
  5. تمیز کردن لکه های روغن و آلاینده ها.
  6. حذف لكه هاي جوش (پرداخت جوش)
  7.  تمیز کردن بقایای قالب لاستیک، پلاستیک و فلز.