این قدمت همچنین توسط نوار سر محور از چهره نشسته یافت شده در رهایی نئو ایلامی از شوش و در یک سنگ ریزه در نگشت رستم پیشنهاد شده است که بعداً مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در میان استوانه هایی با مضامین مذهبی ما یکی را انتخاب کرده ایم که خدایان زانو زده را احاطه کرده است که با آبهایی احاطه شده اند که به نظر می رسد از شانه های آنها و از بازوها یا دست هایشان بیرون می آید.

 

از دنیای ترسناک و مخرب شیاطین که تنها با کمک همان شیاطین می توان با موفقیت جنگید ، اگر این افراد به درستی دستکاری شوند ، چهره شیر بالدار یک مهر و موم دیگر استوانه ای به دست می آید. دیو با پنجه های پرنده خود بر روی دو بتونه زانو ایستاده و با هر دست یک پا را با پاهای عقب یک غزال بالا می برد. یک موضوع مرتبط در شکل 28 نشان داده شده است ، اما دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد منشاء بعدی ، احتمالاً اوایل نئو ایلامی برای این مهر. چنین طبقه ای برای طبقه بندی برخی از برنزهای لورستان که شیاطین به اختصار شکل و گردن باریک خمیده شباهت دارد ، مهم خواهد بود. ارقام ضعیف شده و فاقد عمودی جامد مهر قبلی هستند. علاوه بر این ، پرکننده های گوه شکل در هیچ مهر دیگری از توچوگا ​​زانبیل یافت نمی شود ، اما آنها یادآور گوه های تک نوشته ای خط میخی هستند که گهگاه در زمینه استوانه های آشوری در اوایل هزاره اول قبل از میلاد پراکنده می شوند. سرانجام ، سیلندر از قیر ساخته شده است و در کلیساهای دیگر با سیلندرهای دیگر که بیشتر از جنس فایننس یا شیشه ای هستند ، یافت نشد.

فاینس به عنوان یک ماده مورد علاقه برای مهر و موم در ایلام ادامه یافت ، و یک استوانه از شوش که دوباره نشان می دهد تعقیب حیوان شاخدار توسط یک شیر است حتی به اوایل هزاره اول قبل از میلاد نیز مطمئناً متعلق است. همچنین در اینجا ، ترکیب عمودی راهی برای تمایل به خم شدن اجساد حیوانات فراهم آورده است ، و گیاهان از نوع متداول در سیلندرهای آشوری قرنهای نهم و هشتم قبل از میلاد از خط زمین بلند می شوند. مورد علاقه خاص صلیب است که شاخه هایی بین بازوها دارد. این نقوش به نوعی مرتبط با برنزهای لرستان رخ می دهد و هنوز هم می تواند در الگوهای نساجی ساسانی یافت شود.

سیلندر بعدی دو گریفین را نشان می دهد که روی یک موجود معلق در حال پرواز است و مانند مار با سر گاو است اما ممکن است فقط یکی از آن اختصارات کنجکاو بدن حیوانات باشد که در ایلامی و حتی در هنر پروتو ایلامی اتفاق می افتد از اولین تا آخرین دوره . این واقعیت که گریفین ها دوباره فرم های گردتری را پر کرده و نشان می دهند ، نشان می دهد که آنها باید در هزاره اول ، در اواخر نهم یا هشتم – شاید حتی در اوایل قرن هفتم پیش از میلاد قرار بگیرند.

سایت زیگورات چغا زانبیل استان خوزستان
سایت زیگورات چغا زانبیل
دو سیلندر که ممکن است برای به روز بودن آثار دیگر خدمت کند ، یکی از استحکام ، دیگری قیر ، حیوانات شاخ دار را نشان می دهد که در یک درخت قرار دارند. نمونه ساده ای که شاخه های درخت به گلوبولها ختم می شود در یکی از نمازخانه های توچوگا ​​زانبیل یافت شد. نسخه مفصل تر در شوش یافت شد. درختی را نشان می دهد كه دارای تاج متشكل از پنج برگ بیضی شكم است كه یكی از طرح های شکوفه های خرما را یادآوری می كند. این نوع از طراحی درختان معمولی مربوط به دوره اواخر و پس از كازیت بابل است ، بین سده های سیزدهم و یازدهم پیش از میلاد ، و حتی در دوره های بعدی زنده مانده است. با کمال تعجب ، نمونه های زیادی از چنین طراحی درختی در شوش وجود ندارد ، و هیچکدام تاکنون در Tchoga Zanbil پیدا نشده است. با این حال ، یک طرح در برنزهای لرستان پیدا می شود. شاید بتوان فرکانس نقوش را برای نشانه‌های پیوندهای سبکی بررسی کرد ، اما این هنوز یک کار برای آینده است.

براساس تقسیم بندی زمانی به دوره های قدیمی ، میانه و نئو ایلامی که برای مهرهای استوانه پیشنهاد شده است ، اکنون می توانیم درباره برخی دیگر از آثار هنری ایلامی بحث کنیم.

هیچ بقایای معماری از نیمه اول هزاره دوم پیش از میلاد در شوش مشاهده و توصیف نشده است ، و هیچ اثری از ساختمان ها حفظ نشده است. بنابراین تشکیل نظری درباره معماری ایلامی در شوش در این دوره غیرممکن است.

با این حال ، در هنرهای جزئی ، سبک مشخصی تجلی می یابد ، سبکی که با استفاده از بدن حیوانات و سر حیوانات روی عروق و اشیاء دیگر مشخص می شود. صفحه ما پای یک شیء حک شده در قیر را با مقدماتی از یک بنفشه نشان می دهد که سر و گردن آن به دور کار می کند. بینی و ریش حیوان قطع می شود. با این حال ، مجسمه حیوانات کاملاً رسا است ، که بخشی از آن به دلیل برجسته شدن چشم با لایه های پوسته سفید است. موها با ردیف هایی از خطوط تیز حکاکی شده و کوتاه ، اغلب کمی خمیده مشخص می شوند. این سبک یادآور مهر و موم های استوانه ای قدیمی ایلامی است که از قیر نیز ساخته شده اند و ردیف های مشابه خطوط برش خورده را نشان می دهند تا الگوهای سطح را نشان دهند.