موارد کاربرد مدار الکتریکی فتوسل

از جمله موارد کاربرد مدار الکتریکی فتوسل می توان به خاموش و یا روشن کردن مجموعه ای از لامپ های معابر و یا باغ های بزرگ و یا … .اشاره نمود مزیت بزرگ این کاربرد به نوعی اتوماتیک شدن آنها با توجه به وجود یا عدم وجود نور خورشید می باشد و در نتیجه می توان انتظار داشت مصرف برق به علت اتوماتیک شدن قطع و وصل لامپ ها به شدت کاهش یافته و از نظر اقتصادی خیلی به صرفه است.

تحلیل و نحوه عملکرد مدار الکتریکی فتوسل

با تحریک رله مربوطه به فتوسل که (این موضوع بخاطر کاهش نور می باشد) باعث وصل شدن اتوماتیک کلید Q2 از داخل مدار فتوسل می شود با وصل شدن این تیغه جریان لامپ مسیر خود را از درون فتوسل می بندد و روشن می ماند این لامپ تا زمانی روشن می ماند که نور(مانند نور خورشید) را حس نکند به محض بالا رفتن لوکس نوری از میزان تعیین شده برای فتوسل این رله دستور قطع می دهد و در نتیجه مدار باز شده و لامپ خاموش خواهد شد.

شمای فنی، حقیقی و مسیر جریان مدار الکتریکی فتوسل(توسط جان پاپیوسکی)

مدار الکتریکی فتوسل

ده ها سال است که سنسورهای نوری در حال یافتن تعداد بیشتری از برنامه ها هستند. توسعه نیمه هادی ها در دهه های 1940 و 50 به دستگاه های سنجش نور کم هزینه ، جمع و جور و کارآمد منجر شد. از فوتودتکتورها در کنتورهای روشنایی دوربین ، چراغ خیابان و پیشخوان استفاده شده است. فیبر نوری به تجهیزات حساس اجازه می دهد تا در محیط های پر سر و صدا کار کنند. سنسورهای بسته بندی شده با مدارهای مجتمع كوچك ، ردیابهایی را برای استفاده ساده تر به همراه آوردند. سنسورهای نوری با هزینه ای مناسب ، کارایی و قابلیت اطمینان سیستم های کنترل را بهبود بخشیده اند.

عکسبرداری

از مواد نیمه هادی حساس به نور در انواع مختلفی از قطعات الکترونیکی استفاده شده است. دستگاه های عکسبرداری از فتوسل های ساده مقاومتی گرفته تا فوتودیودها و ترانزیستورها. ردیاب باید جزئی از مدار سوئیچینگ یا تقویت کننده باشد. به خودی خود ، آنها فقط می توانند مقدار کمی جریان داشته باشند. از آنها برای كنترل بستن درب آسانسور ، پیشخوان های قسمت مونتاژ و سیستم های ایمنی استفاده می شود.

فیبرهای نوری

فیبر نوری نسبت به کابل کشی برقی استاندارد برای برخی از محیط ها دارای مزایایی است. الیاف هیچ جریاني ندارند ، بنابراین در برابر تداخل الکتریکی مصون هستند. در صورت آسیب دیدن کابل ، هیچ گونه خطر جرقه ای و شوکشی ندارند. بسته به طراحی ، ممکن است از نور فیبر به عنوان سنسور استفاده شود ، یا ممکن است به عنوان یک مسیر سیگنال برای یک بسته حسگر جداگانه باشد.

فشار سنج

اشیاء مطابق دمای خود نور تابش می کنند و در همان دماها همان رنگ را تولید می کنند. یک دماسنج با سنجش رنگ سبکی که خاموش می شود دمای یک جسم را تخمین می زند. یک قطب نوری دستگاه قدیمی تر است. اپراتور یک قطعه درخشان را در منظره یاب با یک ماده داغ مقایسه می کند تا دمای آن مشخص شود. پیرومترهای الکترونیکی برای اندازه گیری خودکار دما از یک نیمه هادی حساس به نور استفاده می کنند. فشارسنجها هنگامی استفاده می شوند که تماس مستقیم ناخوشایند ، ناامن یا غیرممکن باشد. برنامه ها شامل نظارت بر کوره های ذوب و تعیین دمای ستارگان هستند.

آشکارساز مجاورت

آشکارسازهای مجاورت مینیاتور در هنگام نزدیکی اشیاء از حس نور استفاده می کنند. آنها برای اندازه گیری نور منعکس شده دارای منبع LED و یک آشکارساز هستند. اندازه گیری چند میلی متر از یک طرف ، آنها به اندازه کافی کوچک هستند تا در وسایل الکترونیکی کوچک و تلفن های همراه مورد استفاده قرار گیرند. آنها دارای طیف چند اینچ هستند ، برای تعیین تراز کردن کاغذ در دستگاه کپی ، به عنوان مثال ، وجود دست شما ، یا اگر کیف لپ تاپ باز یا بسته باشد ، مفید هستند.

مادون قرمز

از سنسورهای مادون قرمز در مواقعی استفاده می شود که نور مرئی ناخوشایند یا ضد تولید باشد. با توجه به گرمای داده شده توسط بدن شخص ، می توان از آنها استفاده كرد تا بگویید كه كسی در یك اتاق است. مادون قرمز برای سیگنالینگ نیز مفید است و اساس کنترل از راه دور را برای فیلم و صدا تشکیل می دهد.