مقاومت یک فیلم کربن چیست؟
Resistor های فیلم کربن یک نوع مقاومت ثابت هستند. آنها از یک حامل سرامیک ساخته شده با یک فیلم کربن نازک خالص اطراف آن، که به عنوان مواد مقاومتی عمل می کند.

مشخصات شماتیک مقاومت مقاوم در برابر کربن

مزایا و معایب
مقاومت های پلی کربن بهبود قابل توجهی در ترکیب کربن است. با این حال، در مقایسه با فیلم فلزی و فیلم اکسید فلزی، دامنه تجاری در دسترس به طور پیوسته کاهش می یابد. فیلم های فلزی و اکسید برای تولید بیشتر گران نیستند و به طور کلی خواص بهتر دارند.

برنامه های مقاوم در برابر فیلم های کربن
استفاده معمول از مقاومت های کربن فیلم در کاربردهای ولتاژ بالا و درجه حرارت است. دمای عملیاتی تا 15 کیلو ولت با دمای نامی 350 درجه سانتیگراد است. مثال هایی از منبع تغذیه ولتاژ بالا، رادار، اشعه ایکس و لیزر است.

ساخت
مقاومت های فیلم کربن با فرایند رسوب سازی ساخته می شود. در دمای بالا و تحت فشار بالا، یک حامل سرامیک در گاز هیدروکربنی نگهداری می شود. گاز (متان یا بنزن) در دمای 1000 درجه سانتی گراد ترک خورده است. کربن بلورین بر پایه سرامیکی پوسته پوسته شده است. به دلیل توزیع دقیق گرافیت خالص بدون اتصال، این مقاومت های کربنی دارای سر و صدای کم هستند. مقدار مقاومت مورد نظر را می توان با انتخاب ضخامت لایه سمت راست و برش یک مارپیچ در لایه کربن بدست آورد. برش حلقه در فیلم، طول مسیر جاری را افزایش می دهد. با کاهش دادن سطح اسپری، طول مسیر مقاومت افزایش می یابد و به همین ترتیب مقدار مقاومت افزایش می یابد. علاوه بر این، با تنظیم خوب برش مارپیچ، مقاومت می تواند دقت بیشتری از مقدار مقاومت داشته باشد. مقادیر استاندارد تحمل برای مقاومت های فیلم کربن 2، 5، 10 و 20٪ است.

با توجه به استفاده از کربن خالص، مقاومت حرارتي كربن داراي ضريب دماي منفي بيشتري نسبت به كربن است. ضریب دما مقاومتی بین 2.5 × 10 ^ -4 Ω / ° C و -8 × 10 ^ -4 Ω / ° C قرار دارد. همچنین این نوع مقاومت در برابر اثرات شیمیایی با پوشش سیلیکونی محافظت می شود. این نوع مقاومت در تجهیزات الکترونیکی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین مهم است که توجه داشته باشید که مقاومت های کوچک ظرفیت تقریبی 0.5 pF دارند. خود القایی حدود 0.01 μH برای مقاومت های متقابل و تا چند μH برای مقاومت برش مارپیچی است. این مقاومت ها در مقادیر بین 1Ω – 10’000 MΩ در دسترس هستند و دارای امتیاز قدرت 1/16، ⅛، ¼، ½، 1 یا 2 وات است.