ا توجه به موضوع غنی، طول عمر و طراوت آن، نقاشی مینیاتوری ترکیه از دوران عثمانی، مکان مهمی در تاریخ نقاشی اسلامی دارد. این نوع هنر بدون تقارن برای چهار قرن ادامه یافت. نمونه هایی از نقاشی های مینیاتوری وجود دارد که از اواسط دهه ی پانزدهم تا آغاز قرن نوزدهم آغاز می شود. روند و سلیقه های هنری در طول این دوره نیز مشهود است.

مینیاتوری های عثمانی و نسخه های خطی روشن برای بیشتر سلطان ها و همچنین برای شخصیت های مهم و قدرتمند در سرتاسر آن آماده شده بود. مهمترین این آثار هنوز هم در محل تولید آنها، مانند قصر Topkapı در استانبول و دیگر کاخ های سلطنتی عثمانی نگهداری می شود. موزه ها و کتابخانه های دیگر در استانبول همچنین نسخه های خطی نسخ خطی را شامل می شوند که شامل نمونه های برجسته نقاشی مینیاتوری ترکیه می باشد. علاوه بر این، مینیاتورهای عثمانی را می توان در موزه ها، مجموعه های خصوصی و کتابخانه های سراسر جهان یافت، به ویژه کتابخانه چستر بیتی در دوبلین.

یکی از ویژگی های متمایز هنر مینیاتوری عثمانی این است که حوادث واقعی را واقع بینانه نشان می دهد، در عین حال با استفاده از قهرمانان سنتی هنر اسلامی با بیانات رسمی انتزاعی خود می پردازد. تقریبا تمام این نقاشی ها مربوط به رویدادهای مهم روز هستند، مانند پیروزی های ترکیه، فتح قلعه ها، امور خارجه، جشنواره ها، مراسم رسمی، و مراسم ختنه.

طراحان نقاش، از دادگاه عثمانی، برای نشان دادن رویدادهای روزانه مورد نیاز بودند. برای حفظ خلاقیت کارهایی که آنها آماده کرده بودند و اطمینان از اینکه دستورات سلطان انجام می شد، آنها بسیار سریع کار می کردند و نتیجه آن مینیاتوری ترکیه از تزئینات خوب و دقیق بود. نقاش نقاشی عثمانی در یک حالت بی نظیر بیان، بدون جزئیات بیش از حد و با ماهیت موضوعش متمرکز شد. مینیاتورهای عثمانی نیز سوابق رویدادهای معاصر هستند که از طریق مفاهیم حقیقی هنرمندان فیلتر شده اند. حقیقت این است که هنر عثمانی، پرتره بیشتری نسبت به هنر هر فرهنگ اسلامی دیگر، به استثنای مغول هند، نشانه دیگری از این روند نسبت به واقع گرایی است. از قرن پانزدهم تا قرن بیستم   

نقاشی مینیاتوری عثمانی، که به طور دوره ای توسط تأثیرات هنری مختلف تحت تأثیر قرار گرفت، اساسا یک شکل از آنچه «نقاشی تاریخی» نامیده می شد، بود. بخش عمده ای از مینیاتورهای ترکی شامل آثار ارزش مستنداتی است که از تصویربرداری رویدادهای واقعی حاصل می شود.

توسعه تاریخی مینیاتور دادگاه عثمانی

در دوران عثمانی، هنر مینیاتوری برای بیش از سه صد سال تولید شد. اولین مینیاتورهای ترکی عثمانی تحت حمایت سلطان مهمند دوم حدود 150 سال پس از تشکیل دولت عثمانی ایجاد شد.

سلطان محمد، فاتح، نه تنها یک استاد برجسته ای بود، بلکه یک مرد فرهنگی چشم انداز لیبرال است. به رغم این واقعیت که هیچ سنت نقاشی در دنیای اسلام وجود نداشت، نقاشی او همانند پادشاهان غربی نقاشی شده بود و به همین دلیل نقاشان ایتالیایی را به دادگاه دعوت کرد. معروف ترین این هنرمندان نجیب بلینی بود که از سال 1479 تا دسامبر 1480 از استانبول از استانبول دیدن کرد. او همچنین نقاشان نقاشی سلطان جوان را نقاشی کرده است. همچنین نقاشان محلی نیز در نقاشی نقاشی کرده اند. از شواهد مستند ما می دانیم که سینان بی و دانش آموز سیبلی زاده احمد دو هنرمند بودند که برای آموزش بودند.

علاوه بر پرتره ها، تعدادی از نشریات روشنایی از این دوره جان سالم به در برده اند. این آثار که احتمالا در ادیرن تولید می شوند، دارای آثار سبک های مینیاتور Timurid و Karakoyunlu Türkmen هستند که در اواسط قرن پانزدهم شیراز یافت می شود. لباس و استفاده از رنگ نشان می دهد که این نقاشی ها در دوران عثمانی تولید می شود. مینیاتورها آثار شاعران معروف ادبیات ترکی و فارسی را نشان می دهند. یکی از قدیمی ترین کتابهای “دیلیزنام” (Book of the Mute)، اثر بدی الدین التبریزی است که بر طبق آن در ادیرن در 860 ه / 1455-56 (آکسفورد، کتاب بوللیان، MS Ousely 133). کار دیگری از همان دوره یک نسخه بدون تاریخ از کوفیعت کتیبی (آثار کامل کتیبی) (TSMK، R.989) است. این کار که شامل بیشترین تعداد مینیاتوری از این دوره اولیه است، یک نسخه از اسکندر نام (کتاب اسکندر بزرگ) توسط شاعر ترکی Ahmed (ونیز، Biblioteca مارسیانا، Cod یا XC) است. تصاویری که در این کتاب در مورد تاریخ عثمانی منتشر شده، اولین نمونه هایی از “نقاشی تاریخی” است که تبدیل به ماهیت هنر مینیاتوری ترکیه شد.

بعد از مرگ مهد فاتح، در سلطنت سلطان بایزید دوم (1412-1512)، هنرمندان به قصر در استانبول آورده و در نكاكشنه (استودیوی امپراتوری) مستقر شدند.در میان این هنرمندان، مینیاتورها بودند، یک سبک واقعا پرطرفدار گروه پرتقال. در طول این دوره، نقاشی پرتره اهمیت خود را از دست داد و نقاشان در مجتمع دادگاه عمدتا تلاش خود را برای نشان دادن آثار ادبی اختصاص دادند. با توجه به نفوذ هنر مسیحی غرب در مینیاتورهای سنتی اسلامی، سبک واقعی نقاشی غالب شد.

سلطان سلیم I (20-1512) پس از پیروزی هایش در مورد صفویان و ماملوکس که تاکنون دو قدرتمند ترین ایالت در جهان اسلام بوده است، تعداد زیادی هنرمند را به دادگاه عثمانی در استانبول آورد، اکثر آنها از تبریز قصر. شمار قابل توجهی از این هنرمندان کسانی بودند که پیش از آن صفویان از هرات به تبريز و آخرین سلطان تیموریود آورده بودند.

سلطنت طولانی سلیمان بزرگ (661-1520)، شاهد گسترش و تقویت مرزهای عثمانی بود. تعداد هنرمندان شاغل در استودیوی امپراتوری نیز در این دوره افزایش یافته است. علاوه بر این هنرمندان که از شهرها مانند هرات و تبریز در شرق آورده شده بودند، هنرمندان ملیت های دیگر مانند مجارها، آلبانی ها، بوسنی ها، سیاه پوست ها و گرجی ها نیز یافت شدند. همه ریشه در سنت های مختلف هنری دارند، همه با یکدیگر کار می کنند تا بر اساس دستور کار قصر اجرا شوند.

در ابتدا، نفوذ ایران، بویژه مکتب هرات در دوران تایتوریان، آشکار شد. نقاشی های این سبک بیشتر در آثار شاعر معروف Ali Şir Nevai، در یک لهجه شرقی ترکیه نوشته شده است. با این حال، تحت سلمان سلیمان بود که نقاشی ترک شروع به گرفتن شخصیت متمایز و اساسی خود کرد. پس از ده سال در تخت سلطنت، توپوگرافی شهرها و قلعه ها و مینیاتوری که مستند زندگی سلطان است، به تدریج به اهمیت تبدیل شده است.   

مرگ حسین پاشا سلیمانمن (کتاب سلیمان)

یک گروه جالب از مینیاتورها کسانی هستند که کمپین های نظامی را نشان می دهند. تعدادی از اینها، که به خاطر اصالت عالی آنها قابل توجه بودند، نوشته شده و نشان داده شده توسط یک ناصح الصیلحی خاص، نامگذاری شده توسط Matraki به علت تخصص او در یک ورزش به نام ماتراک. دو مورد مهم از آثار او در کتابخانه کاخ تپکاپی حفظ شده است. یکی از آنها مربوط به حوادثی از زمان بایزید دوم است و تصاویر آن قلعه ها و شهرهای فتح شده را نشان می دهد (R. 1272). دوم نشان دهنده اعزام نظامی سلطان سلیمان در برابر مجارستان در سال 1543 و مبارزه مدیترانه ای از باربارا هیدردین پاشا، دریاسالار بارباروسا مشهور است که در همان سال 1608 صورت گرفت. این نمادها شامل نمایندگی های بی نظیر از بنادر و شهر های مدیترانه ای و اردوگاه های عثمانی در مسیر مجارستان.

نهاوهترین کار شناخته شده، Beyan-i Mezanil-i Sefer-i Irakeyn (توصیف ایستگاه های توقف در دو کشور عراق) است که مکان های نظامی سلیمان را در نزدیکی شهرهایی که در طول مبارزات انتخاباتی 1534-35 در ایران و عراق به تصویب رسانده اند، توصیف می کند. (انگلستان، T. 5964) نقاشی ناصوح از شهرها به نوعی بیانگر نقاشی در نقاشی دیگر در جهان اسلام نبود. علاوه بر اقدام به عنوان منابع تاریخ، این مینیاتور ها راه را برای توسعه یک فرم جدید که می تواند به نام “منظره شهر” نامیده می شود، تسریع کرده است.

اولین رنگ نقاشی