کاربردهای جوش لیزری

از بسیاری جهات، لیزر جوشکاری تقریباً با هر کاربرد جوشکاری استاندارد و قدیمی مطابقت دارد. با توجه به مدت زمانی که جوشکاری به عنوان یک فرآیند تولید مطرح شده است، شناسایی کاربردهای جوش لیزری دشوار نیست. جوشکاری لیزری به ویژه در صنایع تولیدی سنگین یا با حجم بالا مفید است. صنايع نام برده شده در ذيل، صنایعی هستند که بیشترین بهره را از سرعت و دقت بیشتر فناوری جوش لیزری می برند.

 

جوشکاری لیزر

کشتی سازی

به راحتی یکی از صنایع بسیار پر تقاضا برای هر فرآیندی از جمله جوشکاری است. جایگزینی جوشکاری لیزری با روش‌های جوشکاری سنتی می‌تواند ساخت سازه‌های فولادی یا فلزی در کشتی‌ها را سریع‌تر و قوی‌تر کند. اعوجاج کم گرمایش موضعی توسط جوش لیزری نیز ساخت قطعات با دقت بالا با ابعاد دقیق را آسان‌تر می‌کند.

جوشکاری لیزر

صنعت خودرو

وقتی صحبت از صنعت خودرو می شود، سرعت و کیفیت احتمالاً دو عامل مهم هستند که باید در نظر گرفته شوند. خوشبختانه، جوشکاری لیزر در هر دو برتری دارد. عملکرد بدون ابزار جوشکارهای لیزری به این معنی است که برای تعمیر و نگهداری منظم و تعویض ابزار، زمان خرابی کاهش می یابد.

جوشکاری لیزر

ساخت ابزار

در زمینه ساخت ابزار، تطبیق پذیری جوش لیزری مشخصه ای است که مطرح می شود. جوش لیزری اغلب برای اتصال عناصر جداگانه و دستیابی به شکل مورد نظر ابزار وارد می شود. انعطاف‌پذیری جوش لیزری در مورد هندسه اتصال، آن را برای صنعتی که مجموعه‌ای از محصولات تولید می‌کند ایده‌آل می‌کند.

صنعت ظروف آشپزخانه کابینت

به منظور زیباتر کردن کمد و ظروف آشپزخانه از جنس استنلس استیل، ابزار جوشکاری لیزر از جوشکاری مداوم بدون درز با قدرت بالا، بدون عملیات ثانویه، بدون مواد مصرفی، عملیات ساده و راحت، فرآیند کم کربن و سازگار با محیط زیست استفاده می کند. فناوری جوش لیزری فیبر، پردازش غیر تماسی است، تحت تأثیر استرس مکانیکی یا اکستروژن مکانیکی قرار نمی گیرد.

در مقایسه با جوشکاری قوس الکتریکی سنتی، جوشکاری لیزری می تواند حدود 80 تا 90 درصد انرژی الکتریکی را ذخیره کند، هزینه های پردازش را تا حدود 30 درصد کاهش دهد و دقت جوش را تا حد زیادی بهبود بخشد. این تكنولوژي می تواند فولاد شکل خاص و فلز شکل خاص را جوش دهد و به راحتی مکانیزاسیون و اتوماسیون را کامل کند. سرعت بالا، تغییر شکل كم، ناحیه تحت تاثیر حرارت کوچک، نسبت تصویر بالا. درز جوش صاف، زیبا، بدون سوراخ هوا است و پس از جوشکاری نیازی به پرداخت نیست.

جوشکاری لیزر

صنعت درب، پنجره و گاردریل

در زمینه بهسازی منزل، مواد فولادی ضد زنگ روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله برخی از درها، پنجره ها و نرده های استیل ضد زنگ و تجهیزات جوش دقیق نیز برای جوشکاری در طول فرآیند پردازش مورد نیاز است. دستگاه جوش لیزر فیبر می تواند کار آماده سازی قطعه کار قبل از جوشکاری را تا حد زیادی کاهش دهد و توانایی فنی اپراتور جوش را کاهش دهد. ما فقط باید پارامترهای جوشکاری را با توجه به ضخامت مواد فولادی ضد زنگ تنظیم کنیم تا یک نتیجه جوشکاری عالی داشته باشیم. در فولاد ضد زنگ،  لیزر جوش دارای دقت بالا، درزهای جوش تمیز و زیبا و استحکام جوش بهتر است.

جوشکاری لیزر

صنعت هوافضا

در مقایسه با پرتو الکترونی، پرتو پلاسما و سایر روش‌های جوشکاری سنتی، جوش لیزری دارای مزایای منحصر به فردی مانند تأثیر حرارت کم، آب‌بندی خوب و پردازش در محیط‌های خاص مانند خلاء است. بنابراین، فناوری جوش لیزر به طور گسترده در صنعت هوافضا استفاده می شود. در فرآیند ساخت بدنه هواپیما، به جای پرچ از جوشکاری لیزری استفاده می شود که می تواند وزن بدنه را تا 20 درصد کاهش دهد که به توسعه صنعت هوافضا کمک زیادی می کند. در عین حال، فناوری جوش فیبر لیزری مشکل جوشکاری دشوار مواد آلیاژی صفحه نازک را حل می کند و تغییر شکل اجزا کم است، کیفیت اتصال خوب است و به خوبي تکرارپذیر است.

جوشکاری لیزر

صنعت الکترونیک

در صنعت الکترونیک معمولاً قطعات الکترونیکی نسبتاً کوچکی نیاز به جوشکاری دارند. بنابراین، فناوری جوشکاری لیزر صنعتی با مزایای تاثیر حرارتی کم در صنعت الکترونیک نقش مهمي ايفا ميكند. در صنایع سنسور و ترموستات، فرآیندهای جوشکاری سنتی عمدتاً برای جوشکاری هرمتیک در گذشته استفاده می شد، مانند جوش پلاسما، جوش آرگون، جوشکاری با فرکانس بالا و سایر روش های جوشکاری تماسی که دارای مشکلات تغییر شکل زیاد و تأثیر حرارتی زیاد بود. و دارای نفوذ بالایی بوده، به راحتی به اجزای داخلی آسیب می رساند و همچنین دارای معایبی از جمله ناپایدار بودن کیفیت جوش، آلودگی مواد مصرفی و آلودگی محیط زیست و گرد و غبار بیش از حد در فرآیند جوشکاری می باشد.

جوشکاری لیزر

دستگاه های جوش لیزری قابل حمل

مواردي كه گفته شد، تنها چند مورد از احتمالاً صدها کاربرد مختلف جوش لیزری هستند.

حتی دستگاه های جوشکاری لیزری “قابل حمل” وجود دارند که از فناوری لیزر فیبر استفاده می کنند، اگرچه قابل حمل بودن چنین دستگاه هایی هنوز مورد سوال است. لیزرها به قدرت زیادی نیاز دارند و این منبع انرژی عظیم بخش عمده ای از این ماشین های دستی را تشکیل می دهد. این شاید تنها بخشی است که در آن جوشکاری قدیمی هنوز بر جوشکاری لیزری برتری دارد، زیرا دستگاه‌های جوشکاری قوس الکتریکی بسیار سبک تر هستند.

از بسیاری جهات، جوشکاری لیزری مرحله بعدی تکامل تکنیک های جوشکاری سنتی مانند شعله گاز و قوس الکتریکی به نظر می رسد. تجهیزات، کمی گران‌تر هستند، اما جوشکاری لیزری بدون شک از نظر انرژی کارآمدتر، سریع‌تر و دقیق‌تر است. مهمتر از آن، دستگاه های جوش لیزری به گونه ای طراحی شده اند که به طور خودکار کار کنند، که یک عنصر حیاتی در تولید مدرن است.

قابلیت حمل همچنان چالش اصلی برای فناوری جوش لیزری، به ویژه در کارهای ساخت و ساز یا تعمیر از راه دور است. با این حال، هیچ مانعی غیرقابل عبور نیست، به خصوص اگر تقاضای صنعتی و تجاری برای فناوری وجود داشته باشد.

 

شرکت الماس صنعت برتر  پيشرو در تولید و واردات انواع دستگاه های برش و حکاکی لیزر، لیزر فايبر مارکينگ، تمیزکننده لیزر، دستگاه جوش لیزر و لوازم جانبی.