موتور تک فاز القایی

موتور های تک فاز برای استفاده در مصارف خانگی به وجود آمدند. این موتور ها بسیار کاربردی بوده و برای راه اندازی تنها به یک فاز و یک نول نیاز دارند. بزرگ ترین عیب این موتور ها این است که خود راه انداز نیستند. یعنی در لحظه استارت گشتاور راه اندازی ندارند. بنابراین برای راه اندازی آنها به یک راه انداز کمکی نیاز است. این راه انداز کمکی می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر به نوع فاز شکسته، خازن موقت و خازن دائم اشاره شده است و در ادامه توضیحات هر یک به همراه شکل آورده شده است.

فاز شکسته

در این نوع راه اندازی از یک سیم پیچ کمکی که میزان نسبت مقاومت به راکتانس آن به این نسبت در سیم پیچ اصلی متفاوت است استفاده شده است. بنابراین یک میدان الکتریکی دو فاز در موتور به وجود می آید که قابلیت گشتاور راه اندازی را به موتور اضافه میکند. در این نوع راه اندازی از یک سیم پیچ کمکی که با یک خازن و یک کلید گریز از مرکز سری شده استفاده می شود. خازن در این نوع از نوع الکترولیتی بوده و باعث می شود که سیم پیچ اصلی با سیم پیچ کمکی اختلاف فاز پیدا کند. بنابراین در لحظه راه اندازی یک میدان الکترومغناطیسی دو فاز در موتور به وجود آمده که گشتاور راه اندازی آن صفر نیست و موتور شروع به حرکت می کند. با رسیدن سرعت موتور به 75% سرعت نامی کلید گریز از مرکز قطع شده و سیم پیچ کمکی از مدار خارج میشود، از این پس موتور به صورت دائم به کار خود ادامه می دهد.

بسته به نوع دستگاه و کاربرد مورد نیاز شما، برخی از موتورها بهتر از سایرین کار می کنند. اگر تجهیزات کمتری را در اختیار دارید که به اسب بخار کمتری نیاز دارد، یک موتور تک فاز برای نیازهای شما به بهترین وجه کار می کند.

در حالی که این نوع موتور معمولاً سالها كار مي كند، اما با گذشت زمان فرسوده می شود. اگر به دنبال تعویض موتور تک فاز هستید، Bonfiglio دارای طیف وسیعی از موتورهای BS – تک فاز است. این موتورها مطابق با استانداردهای IEC قابل اجرا ساخته می شوند و از نوع محصور، تهویه خارجی و دائمی به محل کار خازن هستند.

تفاوت بین یگانه و سه مرحله

دو نوع موتور وجود دارد ، یک موتور تک فاز و یک موتور سه فاز. موتورهای تک فاز نیاز به نگهداری کمتری نسبت به موتورهای سه فاز دارند و غالباً سالها به طول می انجامند. این موتورها به طور معمول در دستگاهها و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند که به قدرت اسب بخار کمتری نیاز دارند یا در هنگام استفاده از موتور سه فاز ناکارآمد است.

موتورهای تک فاز ساختاری مشابه با موتورهای سه فاز دارند، از جمله سیم پیچ AC که بر روی استاتور نصب شده است و هادی های کوتاه مدار که روی یک روتور استوانه ای نصب شده اند. بزرگترین تفاوت این دو موتور در این است که با یک موتور تک فاز ، تنها یک مرحله فاز استاتور وجود دارد.

خلاصه موتور تك فاز 

انواع: انواع مختلفی از موتورهای تک فاز وجود دارد. برخی از اینها خازن دو سوپاپ، خازن شروع، اسپلیت فاز، خازن تقسیم دائمی، روتور زخم و قطب سایه دار است. هر نوع موتور مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد.

موارد استفاده: موتورهای تک فاز در تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرند که از نظر اندازه کوچکتر هستند و به اسب بخار کمتری نیاز دارند (برای مثال، یک اسب بخار). این تجهیزات شامل پمپ، یخچال، فن، کمپرسور و دریل قابل حمل است.

 

موتور تکفاز راه انداز خازنی