برنامۀ کورل برای ترازبندی و مرتب سازیِ آبجکت ها در صفحه ، امکاناتی رو در نظر گرفته، که در این درس قصد داریم اونها رو به شما معرفی کنیم تا در پروژه های خودتون ازشون استفاده کنید.
برای دسترسی به این امکانات ، باید پس از انتخابِ آبجکتهای موردِ نظر به منوی Arrange رفته و گزینۀ Align and Distribute رو انتخاب کنید.
با استفاده از شش گزینۀ موجود در ابتدایِ زیرمنو باز شده ، میتونید آبجکتها رو نسبت به هم تراز کنید.
آبجکتِ هدف نیز به این شکل تعیین میشه که اگه آبجکت ها رو بصورتِ تک تک انتخاب کنید ، آخرین آبجکتِ انتخاب شده ، به عنوانِ آبجکتِ هدف در نظر گرفته میشه و بقیۀ آبجکت ها بر اساسِ اون تراز میشن. اما اگه آبجکتها رو بصورتِ دسته جمعی به کمکِ ماوس و یا با کلیدهای ترکیبیِ Ctrl+A انتخاب کرده باشین ، آبجکتی که در پایین ترین لایه قرار داره به عنوانِ آبجکتِ هدف شناخته میشه.
برای ترازبندیِ آبجکت ها نسبت به صفحه هم باید از سه گزینۀ بعدی استفاده کنید.
با انتخابِ آخرین گزینۀ موجود در زیر منو و یا استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+A ، پنجره ای در سمتِ راستِ صفحه باز میشه که با استفاده از اون میتونید تمامِ تنظیماتی رو که شرح دادیم انجام بدین. این پنجره رو میتونید از لیستِ Docker های موجود در منوی Window نیز انتخاب کنید.
در قسمتِ Align Object To می تونید حالتِ ترازبندی رو مشخص کنید. بطور پیش فرض ، اولین گزینه یعنی Active Objects فعال هستش که تعیین میکنه در هنگامِ ترازبندی ، آبجکتها نسبت به هم ، تراز شوند. دو گزینۀ بعدی ، به ترتیب برای تراز شدن نسبت به لبه های صفحه و تراز شدن نسبت به وسط صفحه هستش. از گزینۀ Grid هم زمانی استفاده میشه که شبکه بندی یا همون Grid ها رو در برنامه ، فعال کرده باشید.
از گزینۀ آخر هم زمانی استفاده میشه که بخواین ترازبندیِ آبجکتها نسبت به نقطۀ خاصی از صفحه انجام بشه. مختصاتِ محلِ مورد نظر رو ، هم ، می تونید بصورتِ دستی در این قسمت وارد کنید و هم ، میتونید این آیکن رو انتخاب کرده و در محلِ موردِ نظر کلیک کنید.
می بینید که مختصات موجود در کادرهای مربوطه ، تغییر یافت. حالا با انتخابِ یکی از گزینه های ترازبندی ، مثلا تراز بندی از راست ، میبینید که آبجکتها بر اساس نقطۀ انتخاب شده تراز میشن.
برای آشناییِ بیشتر با امکاناتِ ترازبندی در نرم افزارِ کورل ، با هم به چینشِ اجزایِ مختلفِ یک ضبط میپردازیم. همونطور که مشاهده می کنین ، باید اجزای ضبط رو مانند نمونۀ موجود در بالای صفحه ، بچینیم.
برای این کار ابتدا دکمه های کنترلیِ موجود در پایینِ ضبط رو می چینیم. برای اینکه دکمه ها در یک راستا قرار بگیرند ، تمامِ اونها رو انتخاب کرده و در پنجرۀ سمتِ راست ، در قسمتِ Align بر روی این آیکن کلیک می کنیم. همونطور که می بینید ، دکمه ها بر اساسِ آخرین دکمۀ انتخاب شده یا همون آبجکتِ هدف ، بصورتِ افقی چیده میشن.
بعد از اون ، دکمه های سمتِ راستیِ ضبط رو می چینیم و برای قرار گرفتنِ دکمه ها در زیرِ هم و بصورتِ عمودی ، بر روی این آیکن کلیک می کنیم. نوارهای رنگیِ موجود در صفحۀ نمایشگرِ ضبط رو هم به همین روش مرتب می کنیم.
حالا نوبت به حاشیه های رنگیِ ضبط میرسه. پس اونها رو در سمتِ راست و چپ و همچنین بالا و پایین می چینیم.
کارِ چینشِ آبجکتها تمام شد. می بینید که آبجکتها در یک راستا قرار گرفتند ولی فاصلۀ بینِ اونها تنظیم نیست. برای اینکه نحوۀ تنظیمِ فاصلۀ آبجکتها از هم رو ، یاد بگیرید با ما همراه باشید تا در درسِ بعدی به نحوۀ توزیعِ آبجکتها بپردازیم.

 

 

 

تبدیل عکس به bitmap