به هر شخصی تصادفی که چرا فیروزه نامیده می شود بپرسید. بیشتر به شما نگاه می کنند مانند شما یک احمق است و به شما اطلاع می دهد که فیروزه ای (سنگ) به نام فیروزه (رنگ) نامگذاری شده است! به نظر می رسد اکثر افراد بر این باورند که نام رنگ اولین بار است و به سنگ اعمال می شود.

نه خیلی! فیروزه یک اصطلاح فرانسوی به معنی سنگ ترکی است. از عبارت فرانسوی پرور فیروزه می آید، جایی که “پرور” به عنوان “سنگ” ترجمه می شود. به باور غلط، فیروزه ای از ترکیه آمده است. در حالی که در فیلیپین با ترکیه زیاد شد، اقلام خریداری شده و فروش احتمالا در ایران یا شبه جزیره سینا آغاز شد. فیروزه ای که برای اولین بار به اروپا وارد شد، احتمالا در بازار ترکیه توسط معامله گران ونیزی به دست آمد. “فیروزه ای” بدین گونه اشتباه است.

با گذشت زمان، “فیروزه ای” استفاده می شود برای نشان دادن سایه ای از آبی که در فیروزه ای با کیفیت بالا نمایش داده می شود. در حقیقت، اگر شما وب سایت ها را طراحی کنید، مرورگرهایی مانند آنچه که اکنون استفاده می کنید، “فیروزه ای” را به عنوان یک فرمان رنگ برای فونت ها، رنگ های پس زمینه و غیره تشخیص می دهند. اگر شما خالص هستید، کد رنگ این است: Hex = {40، E0، D0}، که این رنگ را تولید می کند.

قبل از اینکه فیروزه “فیروزه ای” شد، در سراسر جهان با نام های دیگر قدردانی شد. Gubelin (1966) و Pearl (1976) با جمع آوری و فهرست کردن نام های مختلف، یک سرویس عالی را انجام داده اند. در اینجا یک لیست جزئی است:

آگاپایت: فیروزه ای از ایران (امروزه ایران).

فیروزه ای آمریکایی: آبی رنگ، فیروزه ای متخلخل. کاربردی به فیروزه ای از این نوع صرف نظر از مبدأ جغرافیایی آن.

سنگ آزتک: اصطلاح عمومی برای بسیاری از مواد معدنی، از جمله فیروزه ای با سایه های سبز استفاده می شود.

ماتریکس فیروزه ای Cobweb: فیروزه ای با یک ماتریس شبدر مثل عنکبوت قوی.

فیروزه تخم مرغ: فیروزه ای با یک ماتریس که به نظر می رسد ترک خورده است.

فیروزه مصری: فیروزه به دلیل رنگ ضخیم آبی یا سایه زرد سبز، کمتر مطلوب است. این اصطلاح بدون توجه به منبع جغرافیایی سنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

فیروزه مکزیکی: مترادف فیروزه ای آمریکایی است.

فیروزه ایرانی: فیروزه ای استثنایی، آبی روشن از منطقه اکنون به نام ایران شناخته می شود. اخیرا، “فیروزه ای ایرانی” به عنوان یک درجه با کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد، بدون توجه به منشا سنگ.

فیروزه ای سنگ: سنگ که شامل فیروزه و دیگر مواد معدنی است.

قطعات فیروزه ای: سنگ های قیمتی که در یک لیوان جلا داده شده است.

سنگ Buffalo White: Aluma فسفات، از لحاظ فنی، فیروزه ای نیست، اما زیبا و اغلب به عنوان مارک تجاری به فروش می رسد. فقط در یک معدن در نوادا یافت می شود.