انتخاب چوب مناسب برای پروژه برش یا حکاکی لیزری

چوب یکی از ارزان ترین مواد طبیعی موجود برای برش یا حکاکی است. یکی از کاربردهای لیزری محبوب، کابینت های سفارشی است با انجام حکاکی لیزری روی چوب. این ابزار توانایی ایجاد منبت های نفس گیر را دارد که پروژه های شما را شخصی می کند و  واقعاً تخیل را برمی انگیزد . قبل از شروع پروژه حکاکی روی چوب، متریال خود را با دقت انتخاب کنید.

دو عامل کلیدی که باید در نظر گرفته شود

وقتی صحبت از کار با موادی مانند چوب واقعی می شود، ناهماهنگی های طبیعی آن می تواند نتایج غیر قابل پیش بینی را به همراه داشته باشد. بهترین راه برای کار با چنین مواد همه کاره با استفاده از حکاکی لیزری، یافتن یکنواخت ترین نوع چوب با محتوای رزین مناسب و رگه های کمتر است.

رگه چیست؟

رگه معدنی ناحیه ای روی چوب است که مانند لکه تیره ای است که چوب روشن تر را لکه دار می کند. برخی از نجارها با بریدن دور رگه ها یا سفید کردن آنها از این کار اجتناب می کنند زیرا آنها از طرح دور می شوند. برخی دیگر احساس می کنند که به چوب شخصیت بیشتری می بخشد و آن را در طراحی خود گنجانده اند. هنگام کار با لیزر، انتخاب حداقل رگه ها، جزئیات بهتر را تضمین می کند.

محتوای رزین

سطوح رزین یا شیره چوب تفاوت قابل توجهی در نوع سوختگی ایجاد می کند. چوب های با محتوای رزین بالا تیره تر می شوند زیرا پرتو لیزر شیره را می سوزاند. با چوب های رزین کمتر، سوختن کمتری وجود دارد و در نتیجه برش سبک تر می شود. نکته جالب توجه این است که فصلی که درخت در آن قطع شده و محل قطع آن بر سطوح رزین تأثیر می گذارد.

شیره مواد مغذی و آب را به سرتاسر گیاه منتقل می کند. در ماه های سردتر، برای آماده شدن برای زمستان در تنه فرو می رود و سپس در بهار دوباره توزیع می شود. اگر چوبی که استفاده می‌کنید در پاییز بریده شده باشد، بسته به جایی که بریده شده است، ممکن است در یک جلسه تیره‌تر و در جلسه دیگر روشن‌تر شود. قسمت بالایی درختی که در پاییز قطع شده است، مقدار رزین کمتری دارد و روشن‌تر می‌سوزد، در حالی که قسمت‌های پایین تیره‌تر می‌سوزند. بهتر است ابتدا چوب را تست کنید تا بتوانید ببینید با چه چیزی کار می کنید.

تفاوت بین چوب سخت و چوب نرم

بهترین راه برای فهمیدن تفاوت بین چوب سخت و چوب نرم، بدون انجام تجزیه و تحلیل مولکولی ساختار درخت، این است که به یاد داشته باشید که چوب های سخت دارای برگ های پهن هستند و مانند بلوط و افرا گیاهان گلدار هستند. اینها درختان برگریز هستند. از طرف دیگر درختان چوب نرم مانند کاج و صنوبر همیشه سبز هستند. 

چوب‌های سخت تیره‌تر و سنگین‌تر هستند و می‌توانند چندین دهه دوام بیاورند، زیرا به طور طبیعی در برابر آب و هوا مقاوم هستند. برای مبلمان گران قیمت استفاده می شود. در مقابل، چوب‌های نرم سبک‌تر و کم‌هزینه‌تر هستند و برای مقاومت در برابر آب و هوا نیاز به درمان دارند، که به ماندگاری آنها برای یک دهه یا بیشتر کمک می‌کند. چوب های نرم در هنگام برش تاثیر کمتری بر محیط زیست دارند و برای مصالح ساختمانی استفاده می شوند.

مانند هر چیزی، استثناهایی وجود دارد. کار با برخی از چوب های نرم سخت تر از بسیاری از چوب های سخت است و بالعکس. وقتی نوبت به انتخاب بهترین چوب برای برش و حکاکی لیزری می‌رسد، کار با سه گونه آسان‌تر است و می‌تواند نتایج عالی داشته باشد.

بهترین چوب برای حکاکی و برش لیزری

گیلاس

گیلاس  (Prunus serotina)  یکی از محبوب ترین گونه های چوبی برای کابینت و مبلمان است. در حالی که هنگام برش برای اولین بار صورتی است، اما با گذشت زمان به رنگ قهوه ای مایل به قرمز پر رنگ تیره می شود. کار با چوب گیلاس و برش آسان است.

توسکا

توسکا  (Alnus rubra)  شبیه به چوب گیلاس به نظر می رسد که با گذشت زمان تیره می شود. این چوب نرم است و یکی از بهترین چوب ها برای حکاکی لیزری است که باعث ایجاد سوختگی تیره می شود.

افرا سخت

افرای سخت  (Acer saccharum)  چوبی مایل به سفید، خرمایی یا زرد است. در حالی که کار با آن سخت تر از چوب گیلاس به دلیل تراکم آن است، اما برای حکاکی لیزری عالی است و به زیبایی تمام می شود.

چوب های دیگری که باید در نظر بگیرید

باسوود

چوب باس  (Tilia americana)  یک چوب نرم و قابل کار است که سبک وزن است و برای حکاکی آسان و سریع خوب است.

بالسا

بالسا  (Ochroma pyramidale)  چوب بسیار نرم تری است که برای حکاکی با دستگاه لیزر خوب است اما بافت درشتی دارد. چوب قلب قرمز مایل به قهوه ای است، در حالی که چوب صنوبر به رنگ سفید یا خرمایی است. خیلی براق نیست اما می تواند لکه دار شود و به خوبی تمام شود. یکی از مشکلات بالسا این است که مستعد ابتلا به بریدگی و فرورفتگی است.

آیا می توان از لیزر روی تخته سه لا استفاده کرد؟

تخته سه لا از لایه های نازکی از روکش چوب تشکیل شده است که چسب و فشرده شده است. از آنجایی که فرآیند مهندسی از تکنیک دانه بندی متقاطع استفاده می کند، انبساط و شکاف را کاهش می دهد و آن را به یک محصول چوبی نسبتاً پایدار تبدیل می کند. هنگام لیزر تخته سه لا، نتایج به کیفیت بستگی دارد. تخته سه لا با کیفیت بالا دانه های چوب را هر 45 درجه می چرخاند و استحکام محوری را افزایش می دهد، در حالی که تخته سه لا نازک تر و با کیفیت پایین تر فقط در زوایای قائمه چیده می شوند.

دو نوع تخته سه لا که برای برش لیزری مناسب هستند تخته چندلای لیزری توس و بامبو هستند. مانند افرا و گیلاس، توس نیز یک چوب سخت متراکم اما آسان برای استفاده است که به راحتی در دسترس است. برای مبتدیانی که به دنبال برش لیزری هستند عالی است زیرا به نرمی و قابل اطمینان برش می دهد. اگر بیشتر احساس ماجراجویی می کنید، تخته بامبو می تواند یک گزینه باشد. این یک دانه چوب متراکم است که هنگام حکاکی ظاهر ظریفی دارد و آن را به یک کاندید عالی برای کار تبدیل می کند.

چرا باید از برش لیزر تخته فیبر خودداری کنید؟

تخته فیبر از الیاف چوبی ساخته شده است که از کارخانه های خمیر کاغذ تولید می شود. این روکش در یک روکش چوبی قرار گرفته است که به هم چسبانده شده است و دارای تراکم کم، متوسط ​​و زیاد است. تخته فیبر با چگالی بالا (HDF) یا تخته سخت از الیاف بسیار فشرده با محدوده چگالی متوسط ​​از 40 پوند تا بیش از 60 پوند بر فوت مکعب ساخته شده است که گاهی اوقات بیشتر است. تخته فیبر با چگالی متوسط ​​(MDF) دارای محدوده چگالی کمی کمتر است، 31 تا 62 پوند بر فوت مکعب. هر دو به اندازه کافی قوی هستند که برای ساخت و ساز و مبلمان استفاده شوند، اما این لزوما آنها را چوب خوبی برای حکاکی و برش لیزری نمی کند.

وقتی صحبت از برش لیزری به میان می آید، MDF رایج ترین ماده است. مشکل ام دی اف این است که بیش از حد متراکم است که نتیجه خوبی ندارد. هنگامی که لیزر به آن برخورد می کند،  تمایل به  زغال اخته شدن دارد و سوختگی تیره تری ایجاد می کند که بیشتر شبیه طراحی بیش از حد به نظر می رسد تا برش تمیز. علاوه بر این، چسبی که MDF استفاده می کند با لیزر خوب کار نمی کند. برخی منابع ادعا می کنند که تا زمانی که  ضخامت آن از 1/4 اینچ بیشتر نباشد،  به خوبی کار می کند، اما این اشکالات را جبران نمی کند و روند بدون مشکل را تضمین نمی کند.

پارامترهای لیزری که باید تغییر دهید

لیزرهای CO2 برای کار بر روی چوب عالی هستند زیرا می توانید تنظیمات قدرت را تغییر دهید، و آنها دارای قابلیت های کمی هستند که می توانند برش چوب را دلپذیر و آسان کنند. توجه به این نکته مهم است که وقتی لیزر را روی چوب قرار می دهید دچار سوختگی لبه می شوید. گرمای شدید مواد را تبخیر می کند و به همین دلیل است که داشتن چوبی با سطوح رزین پایین تر، اثر سوختگی را کاهش می دهد. برای استفاده حداکثری از تجربه، در اینجا چند فاکتور دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

پارامترهای حکاکی و برش

به طور کلی، شما چوبی می خواهید که ضخامت آن بیش از 1/2 اینچ نباشد. یک قطعه 1/4 اینچی ایده آل خواهد بود. برای قطعه 1/2 اینچی، به لیزر CO2 90 واتی و برای 1/4 اینچ به نصف قدرت نیاز دارید. هنگام حکاکی، باید اندازه نقطه را افزایش دهید تا نتیجه حکاکی تیره‌تر شود. این کار سوختگی را افزایش می دهد و در نتیجه جزئیات ضعیف تر می شود.

برای مثال، با یک برش لیزری، سرعت برش را حدود 5 درصد شروع کنید و به تدریج تنظیم کنید تا به کیفیتی که می خواهید برسید. اگر با یک تکه چوب با ضخامت حدود 3 میلی متر شروع کنید که ضخامت آن حدود 1/10 اینچ است، می توانید آنچه را که برای دستیابی به نتایج خوب برای یک قطعه 1/4 اینچی باید انجام دهید، بسنجید. حدود 6 میلی متر است.

دریافت اپتیک مناسب

برای جزئیات بهتر، به فاصله کانونی کوتاهتر همراه با پارامترهای مناسب نیاز دارید. اینجاست که می تواند مشکل ساز شود. در حالی که فاصله کانونی کوتاه‌تر منجر به اصلاح می‌شود، ضخامت چوب به فاصله کانونی طولانی‌تری برای نتایج بهینه نیاز دارد. برای چوب، لنز 1.5 یا 2 اینچی را امتحان کنید. در کنار دریافت پارامترهای برش و حکاکی مناسب برای نوع چوبی که انتخاب می کنید، باید اپتیک مناسب را نیز یادداشت کنید.

آماده سازی مواد شما

قبل از انجام اولین اجرا، خود و مواد خود را آماده کنید. این بدان معناست که از داشتن  تجهیزات محافظ شخصی مانند عینک و ماسک اطمینان حاصل کنید. با هر ماده ای، گرد و غبار و ذرات شناور خواهید داشت. این امر به ویژه در مورد چوب صادق است و این نوع زباله ها می توانند وارد دستگاه شما شوند و باعث اختلال در عملکرد شوند. یکی از راه‌های مقابله با این امر، چسباندن نوار چسب (نوعی نواری که برای گرافیک وینیل استفاده می‌شود) روی چوب خود می‌چسبد. این برای استفاده ایمن است و نه تنها گرد و غبار را به حداقل می رساند بلکه ممکن است سوختگی مواد را نیز کاهش دهد. پس از اتمام، نوار را بردارید تا ببینید چگونه بیرون آمده است. قبل از انجام اولین اجرای رسمی خود، این را روی یک قطعه جداگانه تست کنید تا بتوانید از درست بودن تمام پارامترهای خود مطمئن شوید.

تمیز کردن

شما ممکن است هر کاری که ممکن است برای کاهش گرد و غبار انجام دهید، اما هرگز نمی توانید آن را از بین ببرید. اگر گرد و غبار چوب را در دستگاه خود باقی بگذارید، سخت افزار شما را مسدود می کند و به اپتیک شما آسیب می رساند. به یاد داشته باشید، گرد و غبار چوب حاوی رزین و روغن است که به تجهیزات شما می چسبد. لیزر خود را به طور مرتب تمیز کنید تا برای پروژه های حکاکی و برش خود در شکل عالی بماند. 

چوب یک ماده عالی برای حکاکی یادگاری و هدایا است. اگر قصد حکاکی یا برش لیزری داشته باشید، الماس صنعت برتر آماده کمک به شما در یافتن سیستمی است که برای شما مناسب است. با ما تماس بگیرید برای ارتباط با متخصصان.