چگونه دستگاه لیزری مناسب انتخاب کنیم؟

در این مقاله می خواهیم همه چیز را در مورد پاک کننده های لیزری و اینکه چگونه می توانند به شما در رشد کسب و کار کمک کنند را معرفی کنیم.

دستگاه تمیزکننده لیزری به نام های لیزر تمیزکننده، تمیزکننده لیزری، جرم برداری فلز، لیزر تمیزکننده قطعات، لیزر زنگ زدایی، زنگ زدایی لیزری، دستگاه لیزر تمیزکننده، دستگاه تمیزکاری لیزری، لیزر زنگ زدایی فلزات، جرم برداری لیزری و.. شناخته می شود.

مقدمه

امروزه دستگاه های تمیزکننده لیزری کاربردهای بسیار خوبی در صنعت دارند. اغلب دیده می شود که زنگ زدگی، گریس و سایر زیرلایه های این چنینی با گذشت زمان روی فلزات و محصولات غیرفلزی یک لایه تشکیل می دهند. و تکنولوژی تمیز کردن و زنگ زدايي لیزری راه حل بهينه در اين زمينه است.

دستگاه تمیزکننده لیزری چیست؟

قبل از اینکه به سایر مشخصات دستگاه های لیزری زنگ زدا بپردازیم، ابتدا اجازه دهید فناوری و نحوه عملکرد آن را بررسی کنیم. تمیز کردن لیزري روشی بسیار ایمن برای از بین بردن شیارها و سایر بسترها از مواد آسیب دیده است، بدون آسیب رساندن یا خراش دادن مواد اصلی شما.

دستگاه تمیز کننده لیزر چگونه کار می کند؟

 

دستگاه های تميز كننده لیزری مانند دستگاه های لیزر کار می کنند. به این معنی که لیزر انرژی متمرکز را روی بخشی از ماده ای که قرار است تمیز شود، اعمال می کند. بنابراین، یک لایه بسیار ریز از سطح برداشته شده و مواد تمیز داخل آن نمایان می شود. دستگاه های تميز كننده لیزری امروزه در صنایع بسیار محبوب هستند. بیایید نگاهی به کاربردهای عمده سیستم تمیز کردن لیزر و صنایع بزرگی که از این تکنیک استفاده می کنند بیندازیم.

مزایای استفاده از پاک کننده های زنگ زدگی لیزری در صنعت

استفاده از دستگاه های لیزر برای زدودن زنگ آهن از محصولات شما مزایای متعددی دارد. این نه تنها به شما در تسریع فرآیند تولیدو تعمیر کمک می کند، بلکه راه حلی مقرون به صرفه نیز به شما می دهد.

در اینجا چند مزیت دیگر پاک کننده های لیزری برای زنگ زدگی فلزی و زیرلایه های غیرفلزی آورده شده است:

  • روش تمیز کردن با لیزر تا حد زیادی خودکار است و به راحتی از یک مکان از راه دور قابل کنترل است. علاوه بر این، اتوماسیون و ادغام با سیستم‌های موجود، سرمایه‌گذاری آسان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند.
  • فرآیند تمیز کردن لیزر بدون مواد شیمیایی است. این امر باعث می‌شود که روش‌های تمیز کردن لیزر برای استفاده در صنایع غذایی و دارویی ایمن‌تر باشد.
  • ترکیب شیمیایی مواد با تمیز کردن لیزر تغییر نمی کند. این باعث می شود که تکنولوژی تمیز کردن لیزر اولین انتخاب برای تمیز کردن ظروف ایمن از نظر شیمیایی باشد.
  • برای از بین بردن آلاينده ها، نیازی به استفاده از مکانیزم های انفجاری با فشار بالا نیست.
  • محصول نهایی بعد از تمیز کردن لیزري بسیار ظریف تر از سایر روش های تمیز کردن است.
  • کل نیروی انسانی و زمان کار چند برابر کاهش می یابد. بنابراین، در زمان و هزینه شما به طور همزمان صرفه جویی می شود.
  • تمیز کردن دقیق و نقطه‌ای با روش‌های تمیز کردن لیزر آسان‌تر است، علاوه بر این، با تمیز کردن لیزر دسترسی به گوشه‌های اشیاء با طراحی پیچیده آسان‌تر است.
  • مدیریت دستگاه های تمیز کردن لیزر نسبت به روش های معمولی تمیز کردن آسان تر است.

مراقبتها

با این حال، همه چیز برای استفاده از دستگاه های تمیز کننده لیزر مثبت نیست. برای اطمینان از عملکرد خوب و جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی، باید چند مورد را رعایت کنید.

  1. فرآیند تمیز کردن لیزر نیاز به مراقبت دارد و اپراتور باید آموزش دیده باشد.
  2. تکنسینی که در تمیز کردن لیزر کار می کند نه تنها باید در لیزر متخصص باشد، بلکه باید در پروفیل سطح نیز متخصص باشد.
  3. آموزش اولیه و قیمت دستگاه های لیزر بالاتر است. با این حال، مزایای طولانی مدت، آن را مقرون به صرفه كرده.

کاربردهای صنعتی پاک کننده های لیزری:

تکنولوژی تمیز کردن لیزر به طور گسترده در تعدادی از صنایع مختلف استفاده می شود. در ابتدا بیشتر در صنایع فلزی  استفاده می شد. با این حال، در زمان های اخیر، با ظهور سیستم های لیزری مدرن، این فناوری در تمیز کردن مواد غیر فلزی نیز کاربرد خود را پیدا کرده است.

1) تمیز کردن سطوح

  1. این نوع تمیز کردن برای از بین بردن آلاينده ها از سطح بالایی مواد است. معمولاً تمیز کردن سطوح، وسیع ترین کاربرد دستگاه های تمیز کننده لیزری است. فعالیت های تمیز کردن مانند حذف رنگ، چربی زدایی و ترمیم مواد انواع تمیز کردن سطوح هستند.
  2. از بین بردن زنگ زدگی آهن به طور گسترده در صنعت تولید فلزات سنگین به كار مي رود. زنگ زدگی یا اکسید زدایی DE اغلب در اکثر صنایع فلزات سنگین و تولیدی مورد نیاز است. بنابراین زنگ زدايي ليزري آهن انتخاب ایده آل برای چنین صنایعی می باشد.
  3. یکی دیگر از کاربردهای عمده تمیز کردن سطوح با دستگاه های لیزر، تعمیر نقطه ای لیزری است. در این روش تمیز کردن، فقط لکه های ناخالصی باید از سطح مواد پاک شود. بدون درگیر شدن سایر قسمت‌های دستگاه.
  4. معمولاً در ساخت و تعمیر قطعات مکانیکی، کثیفی و چربی تجمع می یابد. كه رسوبی را روی سطح ماده تشکیل می دهد و بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. به منظور از بین بردن قسمت های چرب، تکنولوژی تمیز کننده لیزری می تواند به راحتی قسمت های کثیف را از بین ببرد و مواد را تمیز کند.

2) تمیز کردن قالب ها

با روشهاي ديگر، تمیز کردن قالب کار بسیار دشواری است. اما با دستگاه های لیزر پاک کننده، می توانید به راحتی به گوشه و کنار قالب ها دسترسی پیدا کنید و آن ها را از هرگونه ناخالصی پاک کنید. این نوع فرآیند تمیز کردن به طور گسترده در صنایع غذایی و مصرفی استفاده می شود. زیرا بیشتر مواد غذایی باید در محیط های تمیز بسته بندی شوند. بنابراین انتخاب ایده آل برای تمیز کردن ظروف با سرعت و دقت، استفاده از فرآیند تمیز کردن لیزري است.

علاوه بر این، صنعت دارو نیز استانداردهای بالایی از تمیزی ظروف را حفظ می کند که یک کاربرد ایده آل از سیستم های تمیز کننده لیزری است. تمیز کردن قالب های لاستیکی شاید بزرگترین چالش تمیز کردن در صنعت باشد. به این دلیل که لاستیک سفت نیست و خاصیت جذب نیز دارد. از این رو، روش تمیز کردني مورد نیاز است که کثیفی را بدون تأثیر بر خود قالب تمیز کند. فن آوری های تمیز کردن لیزر بهترین راه حل را برای تمیز کردن قالب های لاستیکی ارائه می دهد، جایی که هیچ ماده ای آسیب نمی بیند و ترکیب شیمیایی قالب حتی پس از تمیز کردن نیز حفظ می شود.

3) تمیز کردن جوش ها

جوشکاری، رسوبات سطحی بر جای می گذارد که برای تجهیز نهایی محصول باید حذف شوند. بنابراین، دستگاه های تمیز کننده لیزر نقش مهمی در حذف لکه های جوش دارند. تمیز کردن لیزر تقریباً برای همه انواع آلیاژهای فلزی و پرداخت جوش آنها مناسب است. بنابراین، به خوبی با آلیاژهای آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و سایر فلزات سخت و آلیاژهای آنها کار می کند. بنابراین، می توانید به راحتی نقاط جوش را از سطح مواد تمیز کنید. تمام اينها با سرعت بسیار بالا اتفاق مي افتد.

چگونه بهترین دستگاه تمیز کننده لیزر را انتخاب کنیم؟

 

در حال حاضر دستگاه های تمیز کننده با قدرت لیزر متفاوت وجود دارد. انتخاب قدرت لیزر بستگی به ماده ای دارد که می خواهید تمیز کنید و همچنين میزان زنگ زدگی یا کثیفی موجود در سطح مواد. علاوه بر این، زمانی که بهترین دستگاه شستشوی لیزری مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید، می توانید اندازه، قابلیت حمل و قیمت دستگاه را انتخاب کنید. در انتخاب دستگاه های لیزر زنگ زدگی باید به چند نکته توجه کنید:

1) قدرت لیزر

پاک کننده های لیزر معمولاً در 3 دسته قدرت تولید می شوند. اگرچه مشخصات دقیق از ماشینی به ماشین دیگر متفاوت است، با این حال، دسته بندی قدرت به شما یک ایده کلی در مورد ماشینی می دهد که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. با افزایش قدرت، سرعت زدودن زنگ زدگی و میزان زنگ زدگی را افزایش می يابد.

پاک کننده کم مصرف

پاک کننده های لیزری کم توان بین 20 وات تا 100 وات لیزر قدرت دارند. این نوع قدرت برای از بین بردن زنگ های سبک ایده آل است و سرعت در اینجا مهم نیست و اگر یک مجموعه نسبتا کوچک دارید، ایده‌آل است. یکی دیگر از مزایای استفاده از پاک کننده لیزری کم مصرف، کاهش هزینه دستگاه است. بنابراین، اگر می خواهید هزینه های خود را کم نگه دارید، این دستگاه ایده آل است.

گزینه قدرت متوسط

پاک کننده های لیزری با توان متوسط ​​معمولاً بین 200 وات تا 300 وات هستند. این ماشین ها برای حذف سطوح متوسط ​​زنگ زدگی ایده آل هستند. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که به دلیل قدرت بالاتر لیزر، گرمای بیشتری تولید می کند. بنابراین، نیاز به یک مکانیسم خنک کننده موثر با لیزر وجود دارد. شما باید مکانیزم خنک کننده را با فروشنده بررسی کنید. اگر مکانیسم خنک کننده موثر نباشد، دستگاه شما و محصول هر دو آسیب خواهند دید.

پاک کننده لیزری با قدرت بالا

پاک کننده های لیزری با قدرت بالا برای کار با فلزات سنگین مطلوب هستند. این ماشین ها در دسته 350 وات، 500 وات، 1000 وات و یا حتی در برخی موارد تا 2000 وات قرار می گیرند. اما به دلیل افزایش قدرت، قیمت این دستگاه ها بسیار بالاست. بنابراین، تنها در صورتی این ماشین‌ها را انتخاب می‌کنید که یک واحد تولید/تعمیر بزرگ داشته باشید که در آن فلزات سنگین کار می‌کنند.

2) تحرک

دسته دیگری که باید بررسی کنید تحرک دستگاه است. پاک کننده های لیزری برای زنگ زدگی آهن عمدتاً در 3 دسته پیکربندی هستند.

دستی

بسیاری از دستگاه های تمیز کننده لیزری در قالب قابل حمل در دسترس هستند. این دستگاه های قابل حمل بیش از چند کیلو (تقریباً 15 کیلوگرم) وزن ندارند و همچنین اندازه آن به اندازه ای است که در یک چمدان جا می شود. این نوع دستگاه برای تمیز کردن وسایلی که از خط تولید/تعمیر دور هستند ایده آل است. علاوه بر این، ماشین‌های نوع فشرده برای تمیز کردن نهرها و گوشه‌های تجهیزاتی که با رویکرد عادی غیرقابل دسترس هستند، ایده‌آل هستند. هنگام خرید چنین ماشینی باید یکپارچگی آن را با سیستم نوار نقاله موجود خود بررسی کنید زیرا تعداد کمی از ماشین آلات گزینه یکپارچه سازی را ندارند.

تعمیر دستگاه

سیستم ثابت دستگاه برای ویژگی های نگهداری/تعمیر سبک تسمه نقاله ایده آل است. براي جایی است که محصولات روی یک تسمه حرکت می کنند و دستگاه ثابت در حال تمیز کردن بخش خاصی است. سیستم ثابت با تمیز کردن قطعات، پایداری زیادی می دهد و پاک کننده لیزر را ثابت نگه می دارد. بنابراین نتایج دقیقی را ایجاد می کند و با کارایی تمیز می کند.

سیستم کابینت

طراحي این نوع ماشین ها برای به حداکثر رساندن حفاظت از کارکنانی است که ماشین ها را اداره می کنند. این دستگاه ها دارای محفظه هایی هستند که می توانید مواد را برای تمیز کردن در آن قرار دهید و سپس می توانید از راه دور برای تمیز کردن دستگاه کار کنید.